Debattartiklar

Här hittar du våra debattartiklar.
  • Lyssna på barnmorskorna - det behövs mer resurser

Vårdförbundet välkomnar SKL:s inbjudan att arbeta tillsammans för en bättre vård. Kärnfrågan är bristen på barnmorskor, eller snarare bristen på tillräckligt goda arbetsvillkor för barnmorskor. Hur ska vi tillsammans kunna göra yrket mer attraktivt? Vårdförbundets barnmorskor har ett recept, skriver företrädare för förbundet i en replik.

• Ta kvinnors värk och rädsla på allvar nu

Vårdförbundet: Sex punkter för bättre kvinno- och mödravård

• Budgeten är förödande för svenska välfärden

Vårdförbundet och sju andra fackförbund:  Vi förväntade oss betydligt mer

• Ta med oss i samtalen om vårdens framtid

Äntligen ett nationellt råd för vårdens kompetensförsörjning – men hur ska professionsförbunden bidra, undrar fem föreningar och fackförbund för vårdpersonal.

• Prioritera pengar till vårdens nyckelgrupper

Efter sommarens vårdkaos behövs nu modiga politiker som törs prioritera vårdens nyckelgrupper. Då kan vi korta köerna och säkra vårdens kvalitet långsiktigt, skriver Sineva Ribeiro, Vårdförbundet.

• Stå upp för kvinnans rättigheter i EU-valet

Vi vill höja ett varningens finger när det gäller politiker som vill beskära rätten till abort och införa så kallad samvetsfrihet för barnmorskor. Det skriver Åsa Mörner och Sineva Ribeiro i debattartikel i Svd den 24 maj inför EU-valet i helgen.

• Obefintlig löneutveckling får personalen att fly vården

Hälso- och sjukvårdens största utmaning är kompetensbrist. Ändå visar arbetsgivarna liten vilja till flexibilitet vad gäller lön utifrån ansvar, kompetens och erfarenhet, replikerar Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

• Infria era vallöften och höj lönerna i vården, politiker

Vårdförbundet vill ha en löneinjektion till särskilt yrkesskickliga barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Men är de ansvariga politikerna beredda att infria sina vallöften om höjda löner och förbättrade arbetsvillkor, frågar förbundets ordförande Sineva Ribeiro.

• Du kan vara med och rädda vården!

Krisen i vården handlar inte om att det saknas sängplatser. Det är brist på människor som vill arbeta i vården som är problemet. Om regioner och kommuner inte lyckas attrahera och behålla yrkesskicklig vårdpersonal så blir inte vårdkrisen löst.

• Se till att vi orkar – om vi ska jobba längre

Bättre arbetsvillkor måste gå före höjd pensionsålder. Vårdförbundet uppfattar Pensionsgruppens förslag om att höja pensionsåldern redan nästa år som tondövt för hur verkligheten ser ut för dem som arbetar inom hälso- och sjukvården. Denna förändring måste ske i en annan ordning.