På de flesta arbetsplatser har medlemmarna valt en eller flera förtroendevalda kollegor. Det är viktigt för att kunna påverka och för att kunna få stöd och information från Vårdförbundet. Saknar din arbetsplats en förtroendevald? Läs hur ni kan göra för att välja förtroendevald.

Som förtroendevald är man tillika skyddsombud. Mandatperioden är på mellan två och fyra år men självklart går det att avsluta uppdraget när man vill.

Val av förtroendevald sker oftast vid ett medlemsmöte, men det kan också ske i andra möten som till exempel på ett APT alternativt digitalt eller via telefon. Stäm av med din chef om val av förtroendevald sker på ett möte som ligger på arbetstid.

Det är bara positivt om ni väljer flera förtroendevalda på arbetsplatsen. Då kan ni tillsammans driva det fackliga arbetet och få inspiration och lära av varandra.

Så väljer ni förtroendevald

  1. Informera alla medlemmar på arbetsplatsen i god tid att ni ska välja en förtroendevald vid ett möte. Kom ihåg att även föräldralediga, sjukskrivna och visstidsanställda ska bjudas in till mötet. Om någon medlem vill så kan en sluten omröstning ske.
  2. När ni valt förtroendevald anmäler hen sitt uppdrag till Vårdförbundet genom att fylla i anmälningsformuläret. Gäller uppdraget för flera arbetsplatser behöver personen fylla i en anmälan per arbetsplats.
  3. Personen som är vald får ett intyg skickat till sin e-postadress och även medlemmarna på arbetsplatsen får ett mejl med information. Intyget ska sparas och visas för närmsta chef.
  4. Vårdförbundet anmäler uppdraget till arbetsgivaren.

Stort lycka till med ert förtroendeuppdrag! Och kom ihåg, ni är aldrig ensamma. Det finns massor av stöd och hjälp att få. Ni kan alltid börja med att kontakta Vårdförbundet Direkt