Om förtroendevald på arbetsplats

Närmast dig på din arbetsplats finns förtroendevalda som har uppdraget att i dialog med dig och andra medlemmar utveckla förutsättningarna på din arbetsplats.

I de flesta fall finns en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen som är vald av dig och dina kollegor. En förtroendevald på din arbetsplats lyssnar in behov, åsikter och idéer hos dig och andra medlemmar och tar i dialog med er fram konstruktiva förslag om lösningar som ska utveckla arbetsplatsen och dina förutsättningar på jobbet. Om du har någon fråga eller behöver stöd kan ofta den förtroendevalda på arbetsplatsen hjälpa dig att hitta rätt person att samtala med, antingen genom att själv ge svaret, förmedla kontakt till andra förtroendevalda i den avdelning där du ingår eller till någon i förbundets kansliorganisation.

I de fall det inte finns förtroendevalda kan du och dina kollegor som också är medlemmar i Vårdförbundet gå miste om värdefulla tillfällen att påverka er arbetsgivare och arbetets förutsättningar. Därför kan det vara en god idé att ni väljer en förtroendevald på er arbetsplats om ni har möjlighet.