Studenterbjudande

Som student betalar du bara 150 kronor för att bli medlem i Vårdförbundet. Här ser du vilka förmåner du får som medlem – under hela studietiden.

Hjälp när du söker jobb

När du är klar med din utbildning och ska börja söka jobb kan det finnas många frågor. Vi hjälper dig så att du känner dig förberedd inför det stundande arbetslivet.

CV-granskning

Är du medlem i Vårdförbundet kan du skicka in ditt CV till våra studenthandläggare så ger vi dig tips på hur du kan göra det ännu bättre.

Vårdfokus

Du får elva nummer om året av Vårdförbundets medlemstidning Vårdfokus hem i brevlådan. Genom Vårdfokus får du inblick i ditt kommande arbetsliv, och det finns särskilda sidor för dig som är student.

Försäkringar

Sjukförsäkring Student ingår i medlemskapet om du blir medlem i Vårdförbundet under termin 1 eller 2. Genom denna försäkring får du ett engångsbelopp på 14 000 kronor om du blir sjukskriven i minst tre månader och på grund av detta missar 15 poäng i din utbildning.

Läs mer om vilka försäkringar som ingår och vilka du förmånligt kan teckna via vår samarbetspartner Folksam här.

Karriärkvällar

På flera orter i landet har Vårdförbundet olika aktiviteter för dig som studerar, till exempel karriärkvällar. Håll dig uppdaterad genom vår webbplats och sociala medier för att se vad som händer där du bor.

Stöd och råd

Vi erbjuder personligt stöd och personlig rådgivning för dig som är student. Ring Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 eller kontakta oss via webben.

Sänkt medlemsavgift efter examen

Du får rabatt på medlemsavgiften efter examen om du blivit medlem i Vårdförbundet under studietiden. Du betalar endast 100 kronor i månaden de första sex månaderna efter examen!

Resebidrag

Som student kan du söka resebidrag för verksamhetsförlagd utbildning eller examensarbete i annat land.

Medlemsbutik och erbjudanden

Som medlem har du tillgång till Vårdförbundets medlemsbutik med profilprodukter och tryckt information. Vi har även olika medlemserbjudanden på bland annat utvalda tidningsprenumerationer, böcker och vissa resor.

Redan medlem i annat fackförbund?

Om du redan är med i ett annat fackförbund kan du under studietiden vara dubbelansluten, det vill säga vara medlem i både det gamla fackförbundet och i Vårdförbundet. Det kan vara bra om du fortsätter att arbeta på din gamla arbetsplats under studietiden. Oavsett om du stannar i ditt gamla fackförbund eller inte är det en god idé att gå med i Vårdförbundet redan nu.

A-kassa

Som medlem i Vårdförbundet är du inte automatiskt medlem i a-kassan utan du behöver söka om medlemskap i a-kassan separat. Vårdförbundet samarbetar med Akademikernas erkända arbetslöshetskassa, AEA.

Är du redan medlem i en a-kassa sedan tidigare kan du byta till AEA under terminen om du studerar på heltid. Vid alla frågor som rör a-kassan ska du vända dig direkt till AEA .

Varmt välkommen som medlem i Vårdförbundet!