Lagar och avtal

Det kan ibland vara svårt att veta vilka lagar och avtal som reglerar din anställning. Här hittar du till exempel information om vad ett kollektivavtal är, vad som gäller vid sjukdom, semester och pension samt om ditt anställningsavtal.
  • Vad är ett kollektivavtal?

Kollektivavtalet är ett avtal mellan arbetsgivare och de anställdas fackliga organisationer. Det reglerar anställningsvillkor, löner och andra förhållanden på arbetsplatsen. Kontakta Vårdförbundet Direkt om du har frågor som du inte får svar på här eller om undrar vad som gäller för just dig och din arbetsplats.

• Om du blir sjuk eller skadas

Om du blir sjuk betalas ersättning i första skedet ut av arbetsgivaren, därefter Försäkringskassan. Omfattas du dessutom av kollektivavtal har du rätt till ytterligare ersättning.

• Avslut av din anställning

Oavsett om du trivs på ditt jobb eller inte kan du vilja avsluta en anställning. Arbetsgivaren kan också av olika skäl vilja avsluta anställningen. Reglerna ser lite olika ut beroende på bland annat vilken slags anställning du har och skälen till att anställningen upphör.

• Semester och ledighet

Att vara ledig ibland är en förutsättning för att du ska kunna göra ett bra arbete. Ledighet kan också fylla olika behov vid olika skeden i livet. Det finns därför flera olika former av ledighet som regleras i lag. Kontakta vår centrala rådgivningstjänst Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 om du har frågor som du inte får svar på här, eller om undrar vad som gäller just dig och din arbetsplats.

• Kvinna håller mobiltelefon till örat.

När kan beordran ske?

Beordrat arbete får bara vara ett undantag och ske i nära anslutning till det aktuella arbetstillfället då du inte är i tjänst. Lösningen kan tas till när det inte finns några andra möjligheter.