Lagar och avtal som gäller din anställning

Det kan ibland vara svårt att veta vilka lagar och avtal som reglerar din anställning. Här hittar du till exempel information om vad ett kollektivavtal är, vad som gäller vid sjukdom, semester och pension samt om ditt anställningsavtal.
  • Vad är ett kollektivavtal?

Kollektivavtalet är ett avtal mellan arbetsgivare och anställdas fackliga organisationer. Det reglerar flera anställningsvillkor, löner och andra förhållandena på arbetsplatsen.

• Om du blir sjuk eller skadas

Om du blir sjuk betalas ersättning i första skedet ut av arbetsgivaren, därefter Försäkringskassan. Omfattas du dessutom av kollektivavtal har du rätt till ytterligare ersättning.

• Avslut av din anställning

Oavsett om du trivs på ditt jobb eller inte kan du vilja avsluta en anställning. Arbetsgivaren kan också av olika skäl vilja avsluta anställningen. Reglerna ser lite olika ut beroende på bland annat vilken slags anställning du har och skälen till att anställningen upphör.

• Semester och ledighet

Att vara ledig ibland är en förutsättning för att du ska kunna göra ett bra arbete. Ledighet kan också fylla olika behov vid olika skeden i livet. Det finns därför flera olika former av ledighet som regleras i lag.

• Man håller mobiltelefon till örat.

Beordran

Att bli beordrad att arbeta ska ske i nära anslutning till det aktuella arbetstillfället. När du som medlem i Vårdförbundet blir beordrad har du möjlighet att förhandla om ersättningen. Beordrat arbete kan du inte vägra men du kan uppge skäl till varför du inte kan eller är lämplig att utföra arbetet.