Beräkna din pension

En gång per år får du en prognos över ditt pensionssparande hemskickad. Vårt råd är att du också själv gör en prognos över din framtida pension. Det är inte så krångligt som många tror.

Allmän pension

Varje år får alla ett orange kuvert med prognos för den allmänna pensionen. Om du har frågor kring det kan du kontakta Pensionsmyndigheten.

På webbplatsen minpension.se kan du ta fram en prognos över hela din framtida pension. I prognosen ingår både din allmänna pension och din tjänstepension. Min-pension.se är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten och pensionsbolagen.

Tjänstepension

KAP-KL

Prognos skickas ut från KPA Pension en gång om året. Vid frågor kan du kontakta din arbetsgivare eller KPA Pension. Du kan även logga in på kpa.se för att se din tjänstepension.

PA 03

Prognos skickas ut en gång om året från Statens tjänstepensionsverk, SPV. Vid frågor kan du kontakta din arbetsgivare eller SPV.

ITP

Prognos skickas ut en gång om året från Collectum.

PTK Rådgivningstjänst - Kostnadsfri och opartisk rådgivning

Ett tips är att se över och anpassa din ITP så att den passar dig själv. Både när det gäller placering av tjänstepensionspengar och val av efterlevandeskydd. PTK:s webbplats, rådgivningstjänst.se ger personlig rådgivning kring hur du kan anpassa din ITP, den är kostnadsfri och oberoende av banker och fondbolag.

Övriga bolag

Prognos kan även skickas ut en gång om året från det/de bolag du valt förvaltning hos i premiebestämda delar av pensionen. Kontakta ditt bolag för att få en prognos.