Remissyttranden 2019

• Remissvar

Slutbetänkandet Digifysiskt vårdval – Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet (SOU 2019:42)

20 jan 2020

För att kunna möta de utmaningar som finns idag och i framtiden i hälso- och sjukvården krävs nytänkande som leder till en personcentrerad och sammanhållen nära vård. Istället för nytänkande anser Vårdförbundet att förslagen i betänkandet befäster den nuvarande strukturen där primärvården i princip jämställs med vårdcentraler. Förslagen synes utgå från ett organisations- och systemperspektiv istället för det personperspektiv som borde vara i fokus. I utredningen saknas också helt den kommunala primärvården.

Remissvar Information till Säpo

06 dec 2019

Förbundet avstyrker förslagen i promemorian om utökad möjlighet för Säkerhetspolisen att inhämta information i verksamheten för personskydd. Vårdförbundets synpunkter begränsar sig till de författningsförslag som hänför sig till hälso- och sjukvårdens område.

Remissvar Estetiska behandlingar

06 dec 2019

Vårdförbundet tillstyrker förslagen i promemorian Stärkt skydd för den enskilde vid estetiska behandlingar (Ds 2019:20)

• Remissvar

Nytt regelverk om komplementär  och alternativ medicin

31 okt 2019

Vårdförbundet är i huvudsak positivt till utredningens förslag i delbetänkandet Komplementär och alternativ medicin och vård – säkerhet, kunskap och dialog (SOU 2019:15) och huvudbetänkandet Komplementär och alternativ medicin och vård – ny lagstiftning (SOU 2019:28)

• Remissvar

Remissvar Santiagokonventionen mot organhandel (SOU 2019:1)

11 okt 2019

Vårdförbundet har beretts tillfälle att yttra sig över förslaget om att Sverige ska tillträda Europarådets konvention mot handel med mänskliga organ (Santiagokonventionen). Vårdförbundet tillstyrker förslaget.