Chef i fokus

Vi berättar som vad som händer i Vårdförbundet för dig som chef och ledare och bjuder på matnyttiga reportage som hjälper dig i din chefsroll.
  • Inspirationsdag 5 mars: Att leda i förändring

Vi bjuder på mingellunch när du nätverkar med chef- och ledarkollegor och njuter av årets ”postervernissage”, där deltagarna i årets ledarprogram visar upp sina utvecklingsprojekt inom personcentrerat förhållningssätt.

• Chef eller ledare? Välkommen till ett digitalt möte om personcentrerad vård!

Grattis, du har möjligheten att bli en av de första cheferna och ledarna att få nya, konkreta verktyg som gör dig redo att möta framtidens vårdutveckling. Och det bästa av allt är att du kan använda dem i verksamheten på en gång.

• Patientkontrakt – personcentrerat förhållningssätt i praktiken

Vad säger du om ökade förutsättningar för delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan – med patientens perspektiv som utgångspunkt? Med ett patientkontrakt blir detta verklighet och i jobbet med införandet har chefer och ledare en viktig roll. Kontraktet är en överenskommelse mellan vårdgivare och patient, som de utformar tillsammans.

• Podd: Personcentrerad vård - en nära vård ur befolkningens behov

Vi lät Lars Karlsson, som blev utsedd av Vårdförbundet till Årets vårdchef 2018, berätta om den resan han har gjort med Boxholms vårdcentral. Det är ett gott exempel på hur man implementerar den nära vården i primärvårdens befintliga verksamhet.  Inslaget finns den som poddavsnitt i Vårdförbundetpodden

• Ledarprogrammet gav 34 nya personcentrerade projekt

Under fyra nätverksträffar har årets chefs- och ledarmedlemmar som gått Ledarprogrammet grävt i personcentrerade idéer, tankar och fakta. Hur ska de nu förändra vården?