Chef i fokus

Vi berättar som vad som händer i Vårdförbundet för dig som chef och ledare och bjuder på matnyttiga reportage som hjälper dig i din chefsroll.
  • Avslutning på Ledarprogrammet bjöd på kunskap, inspiration och 33 utvecklingsidéer

Den 5 oktober var det digital avslutning för Vårdförbundets Ledarprogram 2019/2020, med ett nittiotal deltagare. Webbinariet bjöd på intressanta föreläsningar och vernissage med utvecklingsarbeten från Ledarprogrammet.

• Nu sätts din roll som chef på prov

Coronapandemin utsätter hälso- och sjukvården för stora prövningar och vårdpersonal utmanas till bristningsgränsen. I rådande läge blir ditt chefsuppdrag ännu viktigare. Nu krävs att du har bra villkor och rätt förutsättningar för att kunna påverka dina medarbetares – och din egen verksamhet. Det är lika viktigt att kunna påverka din arbetsgivare och beslutsfattare inom vårdens alla verksamheter.

• Patientkontrakt – personcentrerat förhållningssätt i praktiken

Vad säger du om ökade förutsättningar för delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan – med patientens perspektiv som utgångspunkt? Med ett patientkontrakt blir detta verklighet och i jobbet med införandet har chefer och ledare en viktig roll. Kontraktet är en överenskommelse mellan vårdgivare och patient, som de utformar tillsammans.

• Podd: Personcentrerad vård - en nära vård ur befolkningens behov

Vi lät Lars Karlsson, som blev utsedd av Vårdförbundet till Årets vårdchef 2018, berätta om den resan han har gjort med Boxholms vårdcentral. Det är ett gott exempel på hur man implementerar den nära vården i primärvårdens befintliga verksamhet.  Inslaget finns den som poddavsnitt i Vårdförbundetpodden

• Ledarprogrammet gav 34 nya personcentrerade projekt

Under fyra nätverksträffar har årets chefs- och ledarmedlemmar som gått Ledarprogrammet grävt i personcentrerade idéer, tankar och fakta. Hur ska de nu förändra vården?