Vilka vi är och vårt uppdrag

Vårdförbundet består av över hundratusen barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården och gör den säker. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart yrkesliv och bra villkor.

Vårdförbundet organiserar fyra professioner samt studenter inom respektive utbildning. Idag är 114 000 medlemmar samlade i vår gemensamma organisation. Vårdförbundet är en plattform för dig att utvecklas i ditt yrke.

Vårdförbundets uppdrag, som det beslutats genom stadgarna, är att vi med utgångspunkt i våra grundläggande värderingar ska:

• Utveckla och stärka yrket samt främja den enskilde individens utveckling i sin yrkesroll.
  • Förbättra individernas och kollektivets villkor och förutsättningar för yrket och möjligheter till utveckling i arbetslivet.
  • Påverka utvecklingen av hälso- och sjukvården på arbetsplatsen, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
  • Påverka utvecklingen i samhällsfrågor.

Våra fyra yrkesgrupper har en historia som liknar varandra och vi har mött samma hinder. Vi har tillsammans och var för sig utvecklat yrke, vård och villkor. Redan 1886 slöt sig barnmorskor samman, sjuksköterskor inte långt därefter. Omvårdnad som kunskapsområde etablerades först på 1980-talet. Biomedicinska analytiker fick sin legitimation 2006 och röntgensjuksköterskor sin yrkesetiska kod 2008.

Vi har drivit utvecklingen av professionerna; kämpat för utbildningar, för mer forskning, för högre lön och bättre arbetsmiljö. Alla våra yrken har nu legitimation. Legitimationen är det viktigste beviset på din kunskap och lämplighet att arbeta i vården. Den är är också ett tecken på att samhället erkänner att våra yrken kräver spetskompetens.

Professionaliseringen utvecklar både oss och samhället. Vi möter och utmanar alla tendenser på en motsatt utveckling.

Vi kan inte ta de landvinningar som gjorts för givna. Rätten att sluta sig samman och kampen för bra villkor har varit och är förutsättningar för våra yrkens möjligheter.

Våra medlemmars kunskap och engagemang är grunden och drivkraften i vårt arbete. Solidaritet är viktigt för oss, med varandra och med det arbete vi utför.

Det här vill Vårdförbundet

Sammanfattningsvis och övergripande vill vi:

• Utveckla vården och göra den säker.
  • Arbeta för en personcentrerad vård.
  • Arbeta för ett hållbart yrkesliv.
  • Arbeta för högre löner.

För att lyckas med detta behöver vi vara starka. Och för att var starka behöver vi vara många. Vi ska också fortsätta att vara en viktig röst i samhällsdebatten som sätter agendan.

Vår Vision 2018 för hälsa och helhet är vår kompass och ligger till grund för Vårdförbundets långsiktiga inriktning i de frågor som vi driver.

Vi har brutit ned visionen i ett antal idéprogram där vi mer konkret beskriver vad och hur vi vill påverka olika områden som berör dig som medlem. Idéprogram kallar vi det som är förbundet politik inom ett område.

• Personcentrerad vård och jämlik hälsa – Vårdförbundets idé om vården
  • Vårdförbundets idé om hälsosam vårdmiljö
  • Vår idé om vårdens ledarskap
  • Vår utbildningspolitiska idé
  • Vår lönepolitiska idé

I idéprogrammen har vi formulerat olika ställningstaganden och krav. Alla idéprogram hör ihop eftersom de utgår från Vision 2018.