Så kan du påverka

För att nå framgång i vårt påverkansarbete behöver vi vara många. Var med och påverka du också!
  • Engagera dig

Vårdförbundet är en medlemsorganisation. Det är tack vare kraften, engagemanget och kompetensen hos alla medlemmar som vi kan påverka. Det kan handla om att utveckla yrket, vården eller villkoren i din anställning, men också om att engagera sig i Vårdförbundets organisering och ställningstaganden.

• Medlemsaktivism

Finns det någon fråga som du känner att ni inte kommer vidare med på arbetsplatsen, där du vill driva på för att utvecklingen ska gå snabbare?

• Påverka på arbetsplatsen

Det går att förändra på arbetsplatsen! Vilket eller vilka sätt som ger bäst resultat beror på vilken fråga det handlar om, vad ni vill uppnå och hur beslutsvägarna ser ut på er arbetsplats. Här är några tips på hur ni kan påverka på arbetsplatsen tillsammans.

• Aktiviteter och utbildningar

Som medlem har du möjlighet att träffa andra medlemmar och förtroendevalda genom Vårdförbundets olika aktiviteter och utbildningar. Sök och se vad som händer nära dig.

• Sprid våra kampanjer

Här kan du läsa mer om de kampanjer vi driver just nu och hur du kan vara med och påverka.

• Påverka genom medier

Du som enskild medlem kan också påverka genom medier. Att skriva en insändare, prata med journalister och vara aktiv i sociala medier är olika sätt att uppmärksamma politiker, beslutsfattare och allmänhet på hur hälso- och sjukvården utvecklas och hur dina villkor ser ut – och vad du vill förändra.

• Påverka via sociala medier

Hur kan du påverka via sociala medier?

• Internationella yrkesdagar

Det finns en internationell yrkesdag som uppmärksammar dig som barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Det är inte mer än rätt: ditt yrke förtjänar att hyllas. Vårdförbundet vill på denna årligt återkommande dag självklart passa på att synliggöra våra viktiga yrken och den kunskap som vi tillför vården och samhället. Om du vill kan du också vara med och bidra.