Förbundsvalberedningen

Förbundsvalberedningens uppdrag är att mellan kongresser förbereda valen av förbundsstyrelse, revisorer och avtalsråd.

Förbundsvalberedningen är vald av Vårdförbundets kongress och består av tio ledamöter. Deras mandatperiod sammanfaller med kongressperioden och de sammanträder cirka fyra gånger per år. De har ett nationellt uppdrag att förbereda valen av förbundsstyrelse, avtalsråd och revisorer som ska genomföras på kongressen.

Uppdragsbeskrivning

Ur Vårdförbundets stadga:

Mellan kongresser och årsmöten förbereder respektive valberedning valen genom att ta fram och föreslå kandidater till uppdrag i Vårdförbundet.

Inför val som förrättas av kongressen ska nomineringarna vara valberedningen tillhanda senast den 31 januari samma år.

Inför val som ska förrättas av årsmöten ska nomineringarna vara valberedningen tillhanda senast den 15 september samma år.

Förbundsvalberedningens arbete bygger på den uppdragsbeskrivning som förbundsstyrelsen har fastställt:

Demokratihandboken. Förbundsvalberedningen och avdelningsvalberedningar

Förbundsvalberedningens arbete

Förbundsvalberedningen genomför sitt uppdrag genom att följa förbundets verksamhet och besöka de lokala avdelningarna. Förbundsvalberedningen för löpande diskussioner med avdelningarna, revisorerna, avtalsrådet och förbundsstyrelsen.

Förbundsvalberedningen arbetar utifrån:

• Kongressens uppdrag
  • Helhetssyn, långsiktighet och nationellt perspektiv
  • Integritet och självständighet
  • Demokrati, öppenhet och tydlighet genom god kommunikation och dialog med medlemmar och förtroendevalda i form av kongressombud, avdelningsstyrelser, förbundsstyrelse, avtalsråd och revisorer
  • Process- och metodutveckling under hela kongressperioden i arbetet med att få fram ett välgrundat och välmotiverat förslag
  • Respekt, trygghet och kvalitet – genom goda förberedelser, genom att utveckla valberedningens interna arbete, nomineringsarbete och genom utvärdering.

Hur går det till att nominera?

Du som medlem kan lämna nomineringar på kandidater till de poster som ska väljas på kongressen. Nomineringarna lämnas till förbundsvalberedningen och ska vara dem tillhanda senast den 31 januari 2018 till kongressen 2018. Nomineringarna läggs ut löpande på webbplatsen tillsammans med en presentation av den nominerade.

Uppdragsbeskrivningar

Här hittar du uppdragsbeskrivningar kring de uppdrag som förbundsvalberedningen förbereder val till.

Förbundstyrelseledamot uppdragsbeskrivning

Avtalsrådet uppdragsbeskrivning

Förtroendevalda revisorer uppdragsbeskrivning

Lokala kontaktpersoner

Varje lokalavdelning har en egen kontaktperson i förbundsvalberedningen.

Blekinge, Charlotta Hellström
Västra Götaland, Ann-Katrin Fredlund Stålnacke
Örebro, Magnus Hansson
Östergötland, Gunilla Johansson

Här hittar du kontakter till förbundsvalberedningen.