Fair Union och hållbarhet

Vårdförbundet är en Fair Union. Det betyder att vi arbetar för ett samhälle som är ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart och att vi alltid står upp för våra grundläggande värderingar om mänskliga rättigheter. Begreppet Fair Union står för ett förhållningssätt som ska prägla hela Vårdförbundet.
  • Fair union, fair trade-blommor

Vårdförbundet är en Fair Union

Att vara en Fair Union innebär att vi arbetar för ett samhälle som är ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart och att vi lever upp till våra grundläggande värderingar om mänskliga rättigheter.

• Fair trade kvinna på fält

Vad Fairtrade är

Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Vårdförbundet är medlem i Fairtrade Sverige sedan 2008.

• Fair trade kakaofrukter

Bli Fairtrade-ambassadör

Är du medlem i Vårdförbundet och intresserad av Fairtrade, mänskliga rättigheter och schyssta villkor? Då borde du bli Fairtrade-ambassadör. Som ambassadör blir ditt uppdrag att förmedla kunskap om och skapa engagemang för bland annat Fairtrade, rättvis handel och mänskliga och fackliga rättigheter.

• Fair trade bomull i korg

Vårdförbundets miljöarbete

Vårdförbundet bedriver sedan 2011 ett aktivt och systematiskt miljöarbete i riktning mot ett samhälle som är ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart. Miljöarbetet ingår i begreppet Fair Union.

• Kvinna i butik med fair trade-varor i varukorg

Vårdförbundets bojkott av Nestlé

Det pågår en bojkott mot Nestlé, som är ett av världens största barnmatsföretag. Vårdförbundet stödjer bojkotten, som har pågått under många år och har stöd i ett antal länder.

• Flickor som deltar i projektet girl child

Girl Child

Vi stöttar projektet Girl Child Education Fund som är en fond som arbetar för att afrikanska föräldralösa flickor ska få en skolutbildning. De flesta av dessa flickor är föräldralösa på grund av HIV/AIDS, och fonden stöder flickor vars förälder/föräldrar arbetat som sjuksköterskor. Projeket drivs av International Council of Nurses och Florence Nightingale Foundation.