Stipendier, bidrag och priser

Vårdförbundet har flera fina stipendier som du som medlem kan ansöka om. Lokala avdelningar erbjuder stipendier för studerande genom att varje år belöna ett examensarbete. Vi har även instiftat flera prestigefyllda priser för att lyfta fram personer som bidragit till att utveckla vården.
  • Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam

Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam är ett av Sveriges största priser inom vårdområdet. Vem som helst kan nominera någon av Vårdförbundets medlemmar till priset. Du kan nominera en kollega, din chef kan nominera dig och en politiker kan nominera din chef till exempel. Prissumman är på 500 000 kronor.

• Nominera till Årets Vårdchef

Från och med år 2017 delar Vårdförbundet ut pris till Årets Vårdchef. Bland kriterierna finns att chefen är medlem, har åstadkommit förändring i vården och tar tillvara på medarbetares kompetenser.

• Queen Silvia Nursing Award

Är du sjuksköterskestudent och har en bra idé? Då ska du söka Queen Silvia Nursing Award. Det är ett stipendium för dig som vill vara med och lösa framtidens utmaningar inom vård och omsorg med särskilt fokus på äldre. Vinnaren får 50 000 kronor och ett speciellt utvecklat praktikprogram. Sista datum för ansökan är förlängt till 25 november.

• Internationellt resebidrag

Ska du medverka på en internationell konferens med poster eller föreläsning? Då kan du söka resebidrag från Vårdförbundet. Sista dag att söka resebidrag är den 2 februari, 27 april, 28 augusti eller 9 november.

• Resebidrag för studenter

Ska du göra din praktik eller skriva din uppsats eller ditt examensarbete utomlands? Då kan du söka Vårdförbundets resebidrag för studentmedlemmar. Sista dag att ansöka om resebidrag är 15 januari, 15 april, 15 augusti eller 15 oktober.

• Stipendier för examensarbete

Här hittar du en lista på de lokala avdelningar inom Vårdförbundet delar ut stipendier för bästa kandidatexamensarbete.

• TCO:s internationella stipendiefond

Funderar du på att studera utomlands och vill undersöka det fackliga arbetets betydelse för fred, frihet och demokrati? Vid två tillfällen per år kan du som är medlem i Vårdförbundet söka pengar från TCOs internationella stipendiefond till Olof Palmes minne.

• Sök andra stipendier

Förutom Vårdförbundets stipendier finns det också många andra stipendier som du som sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och student kan söka. Här får du tips om hur du kan gå tillväga.

• Förbättringsstipendiet - tidigare vinnare

Fram till år 2015 delade Vårdförbundet ut ett förbättringsstipendium till en eller flera medlemmar som genom sitt förbättringsarbete bidragit till att ny kunskap omsätts på arbetsplatsen. 100 000 kr delades ut varje år. Nedan ser du de senaste vinnarna.