Jämställdhet

De normer och värderingar som finns i samhället påverkar hur vi bemöter våra medmänniskor. För att synliggöra normer är det viktigt att diskutera frågor kring jämställdhet. Kom ihåg att du ska ha samma rättigheter och möjligheter i arbetslivet oavsett könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.
  • Vårdförbundets antologi Genusyrsel och normuppror

Vad händer när det är en man som vårdar och kallas syster? Eller när vårdpersonal möter patienter som bryter mot det förväntade? Beställ vår antologi Genusyrsel & normuppror. Gratis för dig som är medlem!

• Podcast: Genusyrsel och normuppror

Lyssna och ta del av våra fem podcastavsnitt där vi fördjupar samtalet om genus och normer, med utgångspunkt i vår antologi Genusyrsel och normuppror. Ämnena är högaktuella och frågeställningarna i avsnitten är stundtals provocerande, med riktigt intressanta diskussioner som följd.

• 15:57 – för jämställda löner

Löneskillnaden mellan kvinnor och män är 13,2 procent. Det innebär att kvinnor arbetar gratis efter klockan 15:57 varje dag om vi räknar på en arbetsdag mellan klockan 08:00 och 17:00.

• HBTQ i Vårdförbundet

Vårdförbundet kämpar för att fler arbetsplatser ska präglas av en kultur där mångfald uppskattas och bejakas. Arbetsplatser där alla vågar vara öppna med vem de blir kära i. Arbetsplatser där ingen behöver försvara sin könsidentitet.Om du är HBTQ-person eller inte ska självfallet inte spela någon roll för din lön, din utveckling och hur du blir bemött.