Debattartiklar

Här hittar du våra debattartiklar.
  • Det är tobaksindustrin som ska jagas – inte rökarna

En hundraårig hälsokatastrof är fullt möjlig att begränsa. Regeringen har satt målet – och riksdagen kan nå dit om dess ledamöter inser att det är tobaksindustrin och dess förlängda armar som är huvudproblemet, inte rökarna. Begränsa därför industrins marknadsföring i enlighet med tobakskonventionens krav, skriver Vårdförbundet och andra företrädare för hälsoprofessioner.

• Kvinnor bör leda löneutvecklingen

Lönediskriminering mellan olika yrken och sektorer är det främsta skälet till ojämställda löner. Nu behöver löne­bild­ningen förändras och diskrimineringslagen skärpas, skriver Sineva Ribeiro tillsammans med ordförandena för Finansförbundet, och Fysioterapeuterna i Svenska Dagbladet.

• Sineva Ribeiro

Nu måste politikerna lyssna!

Det sägs att det är brist på vårdplatser. Men det är inte brist på sängar, kuddar och täcken. Det är brist på personal, skriver Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro i en debattartikel på SVT Opinion.

• Hjältarna i vården måste lyftas fram

Både patienter och personal gynnas om vi tar till vara den drivkraft och de idéer som frodas bland våra medlemmar. Vi måste lyssna på vårdens hjältar som gör skillnadvarje dag, skriver Sineva Ribeiro, Lisbeth Löpare Johansson och Cecilia Sandahl från Vårdförbundet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

• Nej, barnmorskebristen beror inte på abortvården

Det finns inget samband mellan barnmorskebrist och abortvården. Vårdförbundet, Svenska barnmorskeförbundet, Svensk sjuksköterskeförening och RFSU påpekar en rad allvarliga sakfel i Anna Ekelund Nachmans krönika.

• Unik chans att ge oss bättre villkor i vården

Västra Götalandsregionen väntas göra ett överskott på 1,5 miljarder under 2016 samtidigt som regionen fortsätter att lönediskriminera Vårdförbundets yrkesgrupper, skriver Marita Tenggren, Vårdförbundet i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

• Satsa på personal – inte bara lokaler

Landstinget storsatsar på nya vårdbyggnader. Vi behöver bara nämna Nya Karolinska som beräknas kosta 26 miljarder. Samtidigt finns inte pengar till personalens löneutveckling. Hur är det möjligt? Det skriver representanter för sjuksköterskor, barnmorskor med flera inom Vårdförbundet Avdelning Stockholm i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

• Nya skatten gör vår pension ännu lägre

Vi riskerar ännu en pålaga som slår direkt mot våra framtida pensioner, skriver Vårdförbundet tillsammans med 13 andra fackförbund, i en debattartikel.

• Ge oss förändringar – inte symbolpolitik

Det behövs pengar för att se till att vi tjejer och kvinnor i Sverige inte behöver vänta i 53 år på en jämställd lön. Det skriver Sineva Ribeiro i en debattartikel i ETC.

• Bättre hälsa och livskvalitet för äldre

Andelen äldre i befolkningen ökar och allt fler når också riktigt höga åldrar. Men att bli äldre behöver inte innebära försämrad hälsa, livskvalitet och överdrivet medicinerande. Möjligheten att påverka våra mogna medborgares hälsa är stor, skriver Sineva Ribeiro i Din Livsstil