Debattartiklar

Här hittar du våra debattartiklar.
  • Vårdanställda blir snart själva patienter

Arbetsmiljön inom vården i Stockholms läns landsting leder till ohälsa hos personalen, vilket dessutom hotar patienternas säkerhet. Ändå saknar arbetsgivaren en arbetsmiljöpolicy.

• Radikal omställning krävs i vården

Vården är i behov av en radikal omställning. Det som krävs är en tydlig gemensam färdriktning – och alla aktörer måste ta ansvar för att styra åt det hållet. Här lyfter vi fram sex viktiga förändringar för en personcentrerad vård och jämlik hälsa.

• Vi blir sjuka – av att jobba i vården

Det finns ett tydligt samband mellan arbete i vården och hög sjukfrånvaro, skriver Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet och Eva Nordmark, ordförande TCO, i en debattartikel i Aftonbladet.

• Priset för löneskillnader kvinnor-män: 76 miljarder

En ny rapport visar att summan för den strukturella löneskillnaden mellan kvinno- och mansdominerade yrken är 76 miljarder kronor per år. Lönerna i kvinnodominerade branscher måste tillåtas öka i en snabbare takt, skriver bland andra Vårdförbundet i en debattartikel i Svenska Dagbladet Näringsliv.

• Enkelt att bli av med krisen på våra akuter

Fler undersköterskor och biträden löser inte akutmottagningarnas problem. Däremot påverkar sjuksköterskornas villkor och kunskap patientsäkerheten på ett mycket direkt sätt. Ge oss bättre villkor, skriver Anne Karin Höglund, ordförande Vårdförbundet Västra Götaland, i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

• Det är tobaksindustrin som ska jagas – inte rökarna

En hundraårig hälsokatastrof är fullt möjlig att begränsa. Regeringen har satt målet – och riksdagen kan nå dit om dess ledamöter inser att det är tobaksindustrin och dess förlängda armar som är huvudproblemet, inte rökarna. Begränsa därför industrins marknadsföring i enlighet med tobakskonventionens krav, skriver Vårdförbundet och andra företrädare för hälsoprofessioner.

• Kvinnor bör leda löneutvecklingen

Lönediskriminering mellan olika yrken och sektorer är det främsta skälet till ojämställda löner. Nu behöver löne­bild­ningen förändras och diskrimineringslagen skärpas, skriver Sineva Ribeiro tillsammans med ordförandena för Finansförbundet, och Fysioterapeuterna i Svenska Dagbladet.

• Sineva Ribeiro

Nu måste politikerna lyssna!

Det sägs att det är brist på vårdplatser. Men det är inte brist på sängar, kuddar och täcken. Det är brist på personal, skriver Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro i en debattartikel på SVT Opinion.

• Hjältarna i vården måste lyftas fram

Både patienter och personal gynnas om vi tar till vara den drivkraft och de idéer som frodas bland våra medlemmar. Vi måste lyssna på vårdens hjältar som gör skillnadvarje dag, skriver Sineva Ribeiro, Lisbeth Löpare Johansson och Cecilia Sandahl från Vårdförbundet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

• Nej, barnmorskebristen beror inte på abortvården

Det finns inget samband mellan barnmorskebrist och abortvården. Vårdförbundet, Svenska barnmorskeförbundet, Svensk sjuksköterskeförening och RFSU påpekar en rad allvarliga sakfel i Anna Ekelund Nachmans krönika.