Debattartiklar

Här hittar du våra debattartiklar.
  • Nej, barnmorskebristen beror inte på abortvården

Det finns inget samband mellan barnmorskebrist och abortvården. Vårdförbundet, Svenska barnmorskeförbundet, Svensk sjuksköterskeförening och RFSU påpekar en rad allvarliga sakfel i Anna Ekelund Nachmans krönika.

• Unik chans att ge oss bättre villkor i vården

Västra Götalandsregionen väntas göra ett överskott på 1,5 miljarder under 2016 samtidigt som regionen fortsätter att lönediskriminera Vårdförbundets yrkesgrupper, skriver Marita Tenggren, Vårdförbundet i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

• Satsa på personal – inte bara lokaler

Landstinget storsatsar på nya vårdbyggnader. Vi behöver bara nämna Nya Karolinska som beräknas kosta 26 miljarder. Samtidigt finns inte pengar till personalens löneutveckling. Hur är det möjligt? Det skriver representanter för sjuksköterskor, barnmorskor med flera inom Vårdförbundet Avdelning Stockholm i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

• Nya skatten gör vår pension ännu lägre

Vi riskerar ännu en pålaga som slår direkt mot våra framtida pensioner, skriver Vårdförbundet tillsammans med 13 andra fackförbund, i en debattartikel.

• Ge oss förändringar – inte symbolpolitik

Det behövs pengar för att se till att vi tjejer och kvinnor i Sverige inte behöver vänta i 53 år på en jämställd lön. Det skriver Sineva Ribeiro i en debattartikel i ETC.

• Bättre hälsa och livskvalitet för äldre

Andelen äldre i befolkningen ökar och allt fler når också riktigt höga åldrar. Men att bli äldre behöver inte innebära försämrad hälsa, livskvalitet och överdrivet medicinerande. Möjligheten att påverka våra mogna medborgares hälsa är stor, skriver Sineva Ribeiro i Din Livsstil

• Görs ingen analys blir det ingen diagnos

Utan analys ingen diagnos. För att en läkare ska kunna ställa diagnos krävs ofta provtagning och analys. Den analysen utförs av biomedicinska analytiker. Idag är det brist på biomedicinska analytiker. Bristen gör att provtagning, analys och diagnos försenas – ofta med ökade kostnader och onödigt lidande för patienten som följd. Det skriver Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro i en debattartikel i Dagens Samhälle.

• Därför måste psykiatrin omprövas och prioriteras av landstingen

Vårdförbundets kanslichef tillika tidigare psykiatrisamordnare Anders Printz menar i en debattartikel i Dagen Samhälle att det krävs omfattande förändringar för att kunna matcha vård mot vårdbehov.

• "Gärna en reformerad pension, men först bättre arbetsvillkor"

”Det är inte rimligt att höja pensionsåldern utan omfattande förbättringar av arbetsmiljö och villkor”, skriver Sineva Ribeiro.

• Farligt att spara på vårdpersonal

Vårdpersonalen har livsviktiga jobb, och det måste återspeglas i både arbetsförhållanden och lön. Det skriver Ivan Gosijer i Upsala Nya Tidning.