Försäkring hos Folksam

Som medlem i Vårdförbundet kan du teckna förmånliga försäkringar genom Folksam som ger dig och din familj skydd vid olika händelser. En inkomstförsäkring samt stick- och skärskade-försäkring ingår automatiskt i ditt medlemskap.

Info om katastrofskydd

I och med corona-pandemin har Folksam aktiverat katastrofskydd i hemförsäkringen.

Skyddet omfattar summor upp till 10 000 kronor för skäliga och nödvändiga utgifter som flygbiljetter. Katastrofersättningen gäller per person i hushållet som är skriven på samma adress.

Försäkringar som ingår i ditt medlemskap

Som medlem i Vårdförbundet ingår en inkomstförsäkring och en försäkring för stick- och skärskador.

För nya yrkesverksamma medlemmar ingår ytterligare försäkringar från start, som du kan välja att tacka nej till. Dessa är:

• Livförsäkring
  • Olycksfallsförsäkring
  • Sjukförsäkring
  • Yrkesförsäkring för medlem i Vårdförbundet

Läs mer om försäkringarna hos Folksam

Inkomstförsäkring

En förstklassig inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskapet, under förutsättning att du är berättigad till ersättning från a-kassan. Tillsammans med ersättningen från a-kassan kan du få upp till 80 procent av din lön före skatt i 200 dagar om du skulle bli av med jobbet.

Läs mer om inkomstförsäkringen här

Stick- och skärskada

I ditt medlemskap ingår även försäkringen Stick- och skärskada. För dig som jobbar inom vården finns det alltid en risk att bli smittad av HIV/AIDS, Hepatit C och MRSA i ditt yrkesutövande. Därför är Stick- och skärskada en viktig försäkring. Den är unik för Vårdförbundet och gäller för alla medlemmar: yrkesverksam, student och pensionär upp till 67 år.

Läs mer på Folksams webbplats

Övriga medlemsförsäkringar

Som medlem kan du även teckna följande försäkringar till förmånligt medlemspris:

• Juristförsäkring (se nedan)
  • Sjukkapitalförsäkring
  • Diagnosförsäkring
  • Barn- och ungdomsförsäkring
  • Hemförsäkring
  • Seniorförsäkring
  • Hemförsäkring för student
  • Livförsäkring för student
  • Yrkesförsäkring för företagare

Läs mer på Folksams webbplats

Juridisk hjälp när du behöver det – juristförsäkring

Du som medlem kan teckna en juristförsäkring via Folksam för endast 30 kr/månad (25 kr/månad för studentmedlemmar).

Juristförsäkringen innefattar :

• 15 timmars juridisk rådgivning per år för dig och hela ditt hushåll - inom familjerätt, arvsrätt, konsumentköp mm.
  • Rättsskydd
  • Hjälp vid ID-stöld
  • Må bra-rådgivning

Vill du veta mer eller har några frågor?

Du kan ringa direkt till Folksam/Vårdförbundet på telefon: 0771-950 950 vardagar klockan 7.30-21.00 och helger 9.00-19.00

Läs mer och teckna försäkringarna direkt hos Folksam