Barnmorskan på Skansen + Allsången

• Guidad visning Barnmorskor på Skansen

• VIP biljetter till repetition Allsång på Skansen. Lika bra som livesändningen!

• Barnmorska på Skansen visar hur det såg ut förr i tiden när Barnmorskor ryckte ut på cykeln

Bli en av de 100 medlemmar som går in kostnadsfritt på Skansen inkl VIP-Allsång! Vårdförbundet bjuder tillsammans med Skansen på inträde och en guidad tur genom rollspelet ”Barnmorskan på Skansen” samt en VIP-sittning på genrepet av Allsång på Skansen. Datum: 3/7 samt 10/7. Gäller för 50 personer per datum.

Här är det först till kvarn som gäller! Anmäl dig till någon av dagarna genom portalen för aktiviteter och utbildningar!

Till anmälan 3 juli  FULLBOKAT

Till anmälan 10 juli  FULLBOKAT

Schema och praktisk info för 3 och 10 juli

När du kommer till Skansens huvudentré blir du avprickad på en namnlista. Det går bra att komma när du vill på dagen och strosa runt på Skansen med vänner och familj, som däremot får betala entré.
15:00 Samling vid Skansens huvudentré – gruppen samlas och går upp på Skansen.
15:20 Vi möter barnmorskan Hilda Andersson vid Arbetarbostaden som sen tar oss med på en promenad över Skansen och berättar om vedermödorna som yrkeskvinna i 1930-talets Sverige. Vi går till Statarlängan där frun är på väg att föda sitt åttonde barn.
16:20 Promenad till VIP-insläppet för genrepet av Allsång på Skansen
17:00 Genrep av Allsång på Skansen på reserverade sittplatser
18:00 Avslutning och tack för dagen

Barnmorskan på Skansen - ett historiskt rollspel

Barnmorskan på Skansen är en rollspelande utställning i samarbete med Vårdförbundet och Svenska barnmorskeförbundet.
Barnmorskan Hilda Andersson, en yrkeskvinna på 1920-30-talen, är på väg till en förlossning. Hon kommer ilandes på sin cykel med väskan fastsurrad på pakethållaren. I tidstypiska kläder syns hon på vägen mellan Järnhandlarhuset och statarlängan.
Gestaltningen sker av volontärer med egen yrkeserfarenhet som barnmorska. Skansen visar på ett pedagogiskt sätt yrkets historia och utveckling genom tiderna. Det är samtidigt en berättelse om demokrati, hälsa och kvinnans roll i historien.
Läs mer på Skansens sida: Barnmorskan på Skansen

Under 2018 finns Barnmorskan på Skansen i öppen verksamhet följande dagar:

April: Lördag-söndag, kl. 11-15.30.
Maj: Lördag-söndag, kl. 11-16.30. Därutöver även måndag 1:a maj, Kristi himmelfärdsdag torsdag 10/5 och "klämdagen" fredag 11/5, kl. 11-16.30.
Juni: Lördag 9/6 till och med söndag 17/6, kl. 11-16.30.
Augusti: Måndag 6/8 till och med söndag 12/8, kl. 11-16.30.
September: Lördag-söndag, kl. 11-16.30.
Oktober: Följande lördagar-söndagar: 6–7/10, 13-14/10 samt 20–21/10, kl. 11-15.30.