Lagar och avtal som gäller din anställning

Det kan ibland vara svårt att veta vilka lagar och avtal som reglerar din anställning. Här hittar du till exempel information om vad ett kollektivavtal är, vad som gäller vid sjukdom, semester och pension samt om ditt anställningsavtal.
  • Tystnadsplikt och sekretess

Reglerna om tystnadsplikt och sekretess finns för att skydda patientens personliga integritet. Att inte lämna ut uppgifter om patienten till obehöriga är en viktig förutsättning för förtroendet för vården.

• Ditt anställningsavtal

När du och din nya arbetsgivare är överens om villkoren för din anställning är det viktigt att dessa skrivs ned i ett anställningsavtal. Avtalet är ett bevis på din anställning och slår fast vilka villkor som gäller specifikt för dig.

• Om du blir arbetslös

Om du blir arbetslös är det viktigt att du har en bra försäkring. Genom ditt medlemskap i Vårdförbundet får du en inkomstförsäkring som kan ge dig en ersättning motsvarande 80 procent av din grundlön. För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du ha varit medlem i Vårdförbundet och och a-kassan i minst tolv månader.

• Jämställdhet och diskriminering

Din arbetsgivare har ett ansvar för att det bedrivs ett målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter, att motverka diskriminering, sexuella trakasserier och att anpassa arbetsförhållandena för samtliga anställda.

• Dina avtalade försäkringar

Ditt försäkringsskydd regleras både i lag och i kollektivavtal. Genom ditt medlemskap i Vårdförbundet har du möjlighet att teckna en rad förmånliga försäkringar som kan ge dig och din familj skydd vid olika händelser. Inkomstförsäkringen och försäkringen Stick- och skärskada ingår automatiskt i ditt medlemskap.