Aktuellt i Örebro

• Höjda OB-ersättningar är positivt men ingen lönesatsning

Vårdförbundet ser positivt på Region Örebro läns förslag av höjning av OB ersättning, men vill förtydliga vårt förhållningssätt till lön och kompensation för obekväm arbetstid.

• Vem vill du hylla på Biomedicinska analytikerdagen?

Har du en alldeles fantastisk kollega på labbet, någon som är en schysst arbetskamrat, sprider god stämning och kanske inspirerar andra? Finns det en person på jobbet som du tycker skulle behöva lyftas upp lite extra? Kanske har du en chef som gör ett alldeles ypperligt arbete? Då ska du nominera hen till Årets Biomedicinska analytiker!

• INSTÄLLT! Våga pröva nya vägar i vård och omsorg!

Inspirationsseminarium för dig som företagsmedlem, entreprenör eller intresserad medlem! Vårdförbundet tillsammans med Coompanion - kooperativ utveckling och Region Västmanland bjuder den 21 mars in till en spännande dag! Är du företagsmedlem eller nyfiken på vad det innebär? Kom och träffa engagerade företagare som vågat ta steget att driva eget inom vård och omsorg.

• Våga fråga, våga vara korkad!

Den 27 mars är det dags för vårens första föreläsning i samarbete med TCO. Denna gång får vi lyssna till Jan Bylund.

• 2017 års löneprocess

Nu har vi kommit en bit in på 2017 och våren står och knackar på utanför dörren! Vi jobbar intensivt med lön och årets lönerevision och har haft uppstartsmöten med de flesta arbetsgivarna i länet, men några återstår.

• Inbjudan till förtroendevaldaträffar

I slutet av mars anordnar vi årets första eftermiddagsträffar för er som är förtroendevalda på arbetsplatsen.

• Bild på 3 barnmorskor på Kullbergska sjukhuset. Två barnmorskor tittar in i bild medans den tredje är vänd bort från kameran.

Politiker i vården

Förra året provade vi ett nytt koncept där förtroendevalda politiker inbjöds att tillsammans med oss gå på nattvandringar till utvalda avdelningar. Vi upplevde att det blev många givande möten och diskussioner och tänkte fortsätta med ett liknande upplägg även i år. Men nu är besöken inte bara under nattetid, vi erbjuder politikerna tillfällen att vårdvandra även i dags och kvällsljus!

• Biokvällen

I onsdags den 1 februari arrangerade vi biokväll för våra medlemmar. Det blev en lyckad tillställning där nästan 300 medlemmar fick information om vårt nya avtal, HÖK 16 samt om Vårdförbundets kongress.

• Politiska aktiviteter i avdelningen

Att möta beslutsfattande politiker ser vi i avdelningen som ett av de allra viktigaste verktygen för att kunna påverka och sprida vår politik. Under 2016 har vi haft olika forum för att träffa region och kommunfullmäktige, både enskilda möten partivis, och i andra sammansättningar med enskilda politiker.

• Chef, se hit!

Är du en av våra chefsmedlemmar? Då är du en mycket viktig medlemsgrupp för Vårdförbundet! Får du våra nyhetsbrev som är riktade enbart till chefer? Om inte så behöver du uppdatera dina uppgifter i vårt medlemsregister! Skynda, så du inte missar någon viktig information eller en spännande inbjudan!