En historiskt unik sommar närmar sig

Vi har nu i världen, Sverige och i Blekinge under tre månader tvingats leva på ett för oss helt annorlunda sätt. För oss som kollegor sätter detta nya virus vårt legitimationsansvar och yrkesetik i starkt fokus. Vi känner av det i vår arbets- och livsvardag men också genom media och genom applåder från världens alla balkonger. Det är tydligt att vi har ett starkt stöd från befolkningen i det arbete vi bidrar med.

Som ordförande för avdelning Blekinge är denna tid också unik. Förutom all kommunikation och stöd till dig som medlem, innebär denna tid ett unikt tillfälle, för mig, att som talesperson för oss alla nå så många beslutsfattare som möjligt i samtal om värderingen av våra yrken.

Samtal som dels handlar om att här och nu, i pandemins framfart, tydligt tacka oss med lön. Applåder och lite extra frukt och mat under arbetspasset, blir denna sommaren en provokation för de flesta av oss. Denna tid handlar också om samtal om krav på att beslutsfattare framöver med kraft förändrar värderingen lönemässigt till rimlig nivå utifrån den kunskap, kompetens och ansvar som ligger hos oss. Pandemin är ett uppenbart tydligt tillfälle för beslutsfattare att fundera på vilka konsekvenser det får för medborgare, om de inte ser till att öka attraktiviteten så att framtidens unga väljer att utbilda sig inom våra yrken.

Med önskan om att du och dina kollegor får möjlighet till vila och återhämtning under sommaren 2020, en sommar vi framöver kommer att läsa om i historieböckerna.

Hälsningar

Gunilla Månsson, Avdelningsordförande

Riskerar du att få din semester avbruten?

Om du som medlem får information om att din semester kommer att avbrytas, hör omgående av dig till en förtroendevald. Förtroendevald på din arbetsplats kan ge dig stöd. Den som är förtroendevald hos dig har en kontaktperson i styrelsen som hen ska höra av sig till så snart som möjligt, i semesterfrågor under sommaren.

Se kontaktinformation här
Årsmöte 2020

Snart kommer en höst och med den, årets viktigaste mötesplats för alla medlemmar! Dags att nominera till våra fyllnadsval för rollerna styrelseledamot och valberedare. Börja samtala med kollegor och var aktiva i att hitta medlemmar som du vill ge ett förtroende att leda Vårdförbundet i Blekinge. Information om årsmötet publiceras löpande.

Läs om årsmötet på webben

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga