Hej!

Nu är det några veckor sedan vi fick ett nytt centralt löneavtal, HÖK 19. Vi vill nu uppdatera dig om hur långt vi har kommit i Blekinge med löneöversyn 2019 samt det långsiktiga lönearbetet utifrån HÖK 19 med Region Blekinge och våra fem kommuner.

Vårdförbundet centralt i Blekinge har nu mött alla arbetsgivare i länet som omfattas av det nya avtalet.

Vi har haft bra samtal med länets arbetsgivare. Vi håller ett högt tempo i arbetet för att du ska få din nya lön så snart det går. Samtidigt ställer vi krav på att arbetsgivaren i Blekinge ska leva upp till alla de centrala texter som finns i vårt avtal, därav behöver samtalen få ta lite tid, och ibland olika lång tid beroende på olikheter hos respektive arbetsgivare.

Vi har två kommuner, Sölvesborg och Olofström, där överläggningarna är slutförda för 2019 och du som arbetar där kommer att få samtal med din chef och ny lön utbetalad i september för Sölvesborg och oktober för Olofström.

Med Region Blekinge och övriga kommuner i länet har vi valt att pausa samtalen till efter sommaren. Så snart samtalen/ överläggningarna är klara kommer lön att betalas ut.

När din löneökning än kommer att betalas ut, kommer den även att vara retroaktiv från den 1 april, så som vårt centrala avtal säger.

Har du funderingar och frågor, ta kontakt med den som är förtroendevald på din arbetsplats.

Du kan också höra av dig till styrelsen i Blekinge via, info.blekinge@vardforbundet.se, så hör vi av oss till dig.

En skön sommar
önskar vi i Avdelning Blekinge dig!

Avtal 2019

Vårdförbundet Direkt