Årsmöte 17-20 september

Den 17-20 september är det årsmöte i avdelning Blekinge – och i år är det ett extra viktigt möte. Alla platser i avdelningsstyrelsen, som kongressombud och ersättare samt valberedare står till förfogande och ska väljas om. Dessutom bjuds du på intressant föreläsning om framtidens välfärd.

Vårdförbundet följer nogsamt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och för att du ska kunna delta och påverka på ett säkert sätt, genomförs årsmötet digitalt och livesänt.

Årsmötet startar den 17 september klockan 8.00 och är öppet för val och röstning i mötesverktyget Easymeet fram till avslut den 20 september. Även om du inte kan delta den 20 september, går det bra att vara med och påverka!

Detta händer på årsmötet

Under årsmötet väljer vi avdelningsstyrelse och kongressombud för mandatperioden 2021-2025. Vi har även val av valberedning för samma mandatperiod. Du får också möjlighet att göra medskick och ge förslag på aktiviteter till verksamhetsåret 2022.

Vi kommer även att:

• bjuda på en digital föreläsning med framtidsforskare Anders Ekholm, som på ett lagom humoristiskt sätt ger oss på en forskningsbaserad framtidsanalys inom välfärden.
  • dela ut stipendier

Årsmöte i Easymeet Online

Så här fungerar årsmöte i Easymeet Online

Årsmötet genomförs helt eller delvis i ett system som heter Easymeet Online och du deltar via din dator eller surfplatta. Smartphone kan användas, men det rekommenderas inte då videofunktionaliteten inte fungerar på smartphone.

Dagordningen hanteras som vid ett fysiskt möte. Mötespunkterna öppnas och stängs enligt föredragningslistan och du har möjlighet att diskutera, ställa frågor, lägga förslag och rösta.

Mötet leds av en mötesordförande som hanterar dagordningen i systemet. Ordförande har stöd av en mötessekreterare. Ett digitalt möte kräver att mötesordförande och mötessekreterare har kunskap om hur systemet fungerar. Styrelsen föreslår därför en ordförande och en sekreterare som är utbildad i Easymeet Online.

Delta i årsmötet i Easymeet Online

Den lokala styrelsen har valt en (1) av nedan varianter som form för årsmötet, läs på din avdelnings webbplats för att veta vad som gäller.

• Digitalt möte i realtid. Som ett fysiskt årsmöte men alla deltar digitalt.
  • Blandat möte, digitalt och fysiskt, i realtid. Mötet sker både digitalt och fysiskt samtidigt. De deltagare som inte kan/vill ta sig till årsmöteslokalen kopplar upp sig via Easymeet. Alla i mötet använder Easymeet för att begära ordet, fatta beslut och rösta i personvalen.
  • Digitalt möte i realtid där valen öppnas i förtid. Deltagarna möts digitalt och behandlar årsmötets punkter i realtid. Skillnaden är att valen har öppnats i förväg och möjliggör för fler medlemmar än dem som kan delta i realtidsmötet att påverka och vara med och välja.

Förberedelser

Du kommer att få en inloggningslänk skickad till den e-postadress du har uppgett vid anmälan till årsmötet. Följ länken du har fått för att ansluta till årsmötet. Första gången du loggar in kommer du bli ombedd att välja ett eget lösenord. När du skapat ditt konto rekommenderar vi att prova logga in en gång, för att vara säker på att det fungerar.

Använd rätt webbläsare - Vi rekommenderar Google Chrome när du deltar i årsmötet via Easymeet Online.

Support

Har du frågor om Easymeet Online eller saknar din inloggningslänk - kontakta någon av våra verksamhetshandläggare via e-post:  verksamhetshandlaggare@vardforbundet.se