Aktuellt om semester - uppdaterad info

Rosa skor på sten

Sommar och semester även i år... För många av oss är semesterplanering även i en tid utan pandemi, en tid av frågetecken, oro, ovisshet och frustration men i år är det kanske extra svårt... Hur tänker arbetsgivaren och vad tycker Vårdförbundet?

Vårdförbundets utgångspunkt är att semester ska ges 4 veckor sammanhängande under perioden juni-augusti. Vårdförbundets medlemmar behöver återhämtning och vila för att orka med det som kommer, oavsett om det är en andra våg av corona eller vård som fått skjutas upp som ska hanteras.

Eventuella ersättningar för extrapass eller för att senarelägga sin semester blir i så fall ensidiga arbetsgivarbeslut som enligt arbetsgivaren sker på helt frivillig basis. Sker det på din arbetsplats får du gärna höra av dig, exempelvis om du upplever att det sker med påtryckning från arbetsgivaren.

Det är viktigt att du som funderar på att senarelägga din semester, noga läser igenom det avtal du tecknar med arbetsgivaren och att det finns påskrivet innan ändringen ni är överens om genomförs. Det är särskilt viktigt att ni är överens om, skriftligt, när din huvudsemester ska tas ut. Tänk också på att du har möjlighet att själv förhandla med arbetsgivaren om andra villkor.

Arbetar du hos Region Blekinge eller hos någon av Blekinges kommuner ska sin huvudsemester nu vara beviljad.
Dessa arbetsgivare valde i år på grund av Coronapandemin att använda sin möjlighet att meddela semestrarna en månad före de börjar gälla, istället för som det normala som är två månader före.

Om du inte har fått din semester beviljad hör av dig till den som är förtroendevald på din arbetsplats. Om du ännu inte har någon förtroendevald, hör av dig till oss i styrelsen.

Om du som medlem får information om att din semester kommer att avbrytas, hör omgående av dig till en förtroendevald.

Förtroendevald på din arbetsplats kan ge dig stöd. Den som är förtroendevald hos dig har en kontaktperson i styrelsen som hen ska höra av sig till så snart som möjligt, i semesterfrågor under sommaren.

Om du som medlem inte har valt någon förtroendevald på din arbetsplats, hör av dig!

Veckorna 25-28:

Vice avdelningsordförande Martin Johansson

Sms och telefon 070-569 47 80

Under veckorna 29-32:

Avdelningsordförande Gunilla Månsson

Sms och telefon 070-412 82 22

Läs mer om sommarsemestern - vilka regler gäller och hur kan Vårdförbundet och jag själv påverka?

Var rädd om dig - Du är viktig!