Aktuellt i Stockholm

• En annan vård är möjlig – starka ord som berör

I söndags, den 3:e september var det slut på rean. Vårdpersonal och intresseorganisationer samlades på Sergels torg för att visa att det räcker nu, samt ge förslag på hur vården kan förändras, att ”En annan vård är möjlig”.

• Årsmöte i höst, dags för valberedningen att börja arbeta?

Nja, riktigt så har vi inte jobbat. Vi i valberedningen valdes på årsmötet 2014 och har träffats kontinuerligt sedan dess. I början planerade vi för hur vi ville jobba under den kommande perioden.

• Väljer du att aktivt påverka eller passivt stå vid sidan av?

Hela vårt liv gör vi val, en del väl avvägda och väl begrundade, andra kanske mera spontana och inte fullt så genomtänkta. Val behöver vi alla göra, kanske till och med varje dag.

• Enkät - vad tycker du är viktigt inför verksamhetsplaneringen 2018?

Passa på att bidra till vår verksamhetsplanering 2018! Syftet med enkäten är att få en fingervisning om vad medlemmarna i avdelning Stockholm tycker är viktigast att jobba med och vilka aktiviteter ni gärna vill ha framöver. Resultatet av enkäten kommer fungera som en bas för den nya styrelsen, vid prioriteringar av aktiviteter under året som kommer. En sammanställning av enkäten kommer att presenteras på årsmötet den 7 oktober samt i efterhand på webben.

• "Händer det något i barnmorskefrågan, jag menar ni barnmorskor har ju ropat Vargen kommer så länge nu"

Kanske började vi barnmorskor ropa redan när vargen var valp för att vi förstod vad den skulle kunna göra som fullvuxen? Så vi motade bort valpen när den närmade sig. Ropade och väsnades igen när den som ungvarg tog sig in i hagen och rev ett får. Vi lagade stängslet, tog hand om det rivna fåret och minimerade skadorna. För varje vargangrepp har vi blivit mer desperata, stängslet är svårare att laga, fårflocken och vi är räddare än innan och oroliga för nästa attack. Men vi har fortsatt att väsnas för att skrämma bort vargen. Ta del av Emma Jonssons tal från manifestationen En annan vård är möjlig.

• Det är dags att satsa på vården!

Här kan du ta del av Gunilla Georges tal från manifestationen ”En annan vård är möjlig” den 3 september i Stockholm.

• Valberedningens förslag till årsmötet 2017

Här nedan kan du ta del av valberedningens förslag.

• Årsmöte och 40 årsjubileum!

Viktiga beslut, mingel och inspirationsföreläsning. Clarion Hotel Stockholm 7 oktober. Vårdförbundet firar 40 år och det vill vi så klart uppmärksamma. Årets årsmöte avslutas därför med en stor middag och inspirationsföreläsning.

• Café Europa - Skottland och Nordirland i Brexits chockvågor

Kommer Storbritannien att överleva Brexit? Skottlands självständighetsförespråkare har fått ny vind i seglen när britterna har bestämt att kungariket ska lämna EU.

• Manifestation: En annan vård är möjlig

Var med och gör din röst hörd! Den 3 september kl. 14–15.30 kommer det att anordnas manifestationer runt om i landet där vårdpersonal och patienter höjer rösten för en bättre vård. Upproret anordnas för andra året i rad och stöttas av Vårdförbundet.