Aktuellt i Stockholm

• Vill du arbeta på facklig tid?

Vi behöver bli fler engagerade på förtroendeuppdrag med facklig tid i avdelning Stockholm. Är du sugen på ett roligt, utmanande och utvecklande förtroendeuppdrag med chans att göra skillnad? Anmäl ditt intresse för att arbeta på facklig tid! Just nu söker vi särskilt dig som är anställd och förtroendevald på Karolinska med inriktning mot Solnasidan men även på Södersjukhuset.

• Tänk på DIG i sommar!

Vårdförbundet har jobbat hårt med att värna 4 veckors sammanhängande semester för de som vill och det är glädjande att ledande regionpolitiker lovar att det ska bli så. Men att bevilja semestrar är en sak, hur sommarschemat blir och vilka som ska bemanna är en annan. Läs vårt senaste nyhetsbrev om vilka rättigheter du har och vad du ska tänka på om sommarens jobb och ledighet inte blir som som du önskat.

• Årsmöte den 30 september – Save the date

Den 30 september är det årsmöte i avdelning Stockholm – och i år är det ett extra viktigt möte. Alla platser i avdelningsstyrelsen, som kongressombud och ersättare samt valberedare står till förfogande och ska väljas om.

• Motion - ett förslag till förändring!

En motion är en demokratisk rättighet och ett bra sätt att föra fram din åsikt på. Vad är viktigt för dig? Vill du påverka och har förslag på förbättringar?

• Vill du engagera dig fackligt?

Vi behöver bli fler engagerade på förtroendeuppdrag med facklig tid i avdelning Stockholm. Är du sugen på ett roligt, utmanande och utvecklande förtroendeuppdrag med chans att göra skillnad? Anmäl ditt intresse för att arbeta på facklig tid! Just nu söker vi särskilt dig som är anställd och förtroendevald på Södersjukhuset.

• Nominera - påverka idag och i framtiden!

Nu kan du nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. En möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i avdelning Stockholm!

• Väckarklocka och pengar i små högar

Intjänad tid och semesterplanering

Efter ett mycket turbulent år i region Stockholm fortsätter vi att slita på! Många förutsättningar har förändrats och försämrats under pandemin. Aktuellt just nu är uttag av intjänad tid och semesterplanering.

• Uppdatering i dialogen med Karolinska om bemanningen på IVA

Det är högt tryck inom intensivvården och vi ser ett behov av att ha en långsiktig och hållbar bemanningsplan för medarbetarna på IVA. Arbetsgivaren och Vårdförbundet återupptog dialogen måndagen den 4 januari.

• Krislägesavtal aktiverat i flera regioner

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i bland annat Region Stockholm. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.

• Vad är en beviljad semester värd?

Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds Sjukhus AB har beslutat att dra in redan beviljad semester samt att erbjuda kompensation för att frivilligt avstå beviljad semester.