Aktuellt i Stockholm

• Nytt avtal med SKL om nattarbete och AST

Vårdförbundet och SKL har tecknat ett nytt centralt avtal som innebär vila och återhämtning för våra medlemmar som arbetar dag/kväll/natt. Avtalet gäller för sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

• Utbildningar 2017 för dig som ny förtroendevald!

Nu kan du som är ny förtroendevald anmäla dig till introduktionsdag och grundutbildning för 2017.

• Satsa på personal – inte bara lokaler

Landstinget storsatsar på nya vårdbyggnader. Vi behöver bara nämna Nya Karolinska som beräknas kosta 26 miljarder. Samtidigt finns inte pengar till personalens löneutveckling. Hur är det möjligt? Det skriver representanter för sjuksköterskor, barnmorskor med flera inom Vårdförbundet Avdelning Stockholm.

• Nyhetsbrev avdelning Stockholm november 2016

Från upprorsledare till att bli min egen chef. När jag började studera på Röda Korsets Högskola fanns det ett magiskt skimmer runt upproret och den rörelse som fanns bland sjuksköterskestudenter. Vi höll på att förändra lönesättningen och förutsättningarna för ett kvinnodominerat låglöneyrke.

• Röntgensjuksköterska och medlem i Vårdförbundet?

Missa inte chansen att äta lunch med kollegor och diskutera yrkesfrågor!

• Fika Fair med Vårdförbundet 20 oktober

Var med och fika den 20 oktober. Fika med dina arbetskamrater och förtroendevalda och sätt fokus på Fairtrade-märkta produkter.

• Nyhetsbrev oktober 2016 - Din karriär

Att ständigt byta arbetsplats för att få en högre lön ger kanske en lönekarriär, men innebär det att du får en fördjupad kunskap?

• Workshop i Ramallah och ambulanssjukvården i Palestina

Vårdförbundet har sedan 2007 ett solidariskt projekt, ekonomiskt finansierat av Union to Union före detta LO-TCOs biståndsnämnd, tillsammans med PNMA (Palestinian Nursing and Midwifery Assosiation). Vårdförbundet stöttar dem på olika sätt i att bygga upp sin fackförening. Allt startade med en förfrågan från en israelisk sjuksköterska och har nu resulterat i att de har blivit upptagna i ICN och ICM [1-2].

• Bli ambassadör för Fairtrade

Vill du göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom? Gå Fairtrades ambassadörsutbildning och lär dig mer om Fairtrade-märket.

• Teatererbjudande till medlemmar i Vårdförbundet avdelning Stockholm

Ett glidande maktspel fritt inspirerat av Ingmar Bergmans filmklassiker. En höghuslägenhet i en svensk stad 2016. En ung kvinna är sjuk i MS, hennes jämngamla vårdare är en kvinna från ett lägre samhällsskikt. I takt med att deras relation utvecklas skapar frågor som klass, status, etnicitet, kulturellt kapital och språkets makt en glidning mellan de två: vem är egentligen underordnad och vem är överordnad? Vem är det som är beroende av den andra? Vem är sjuk och vem är frisk?