Aktuellt i Stockholm

• Uppdatering i dialogen med Karolinska om bemanningen på IVA

Det är högt tryck inom intensivvården och vi ser ett behov av att ha en långsiktig och hållbar bemanningsplan för medarbetarna på IVA. Arbetsgivaren och Vårdförbundet återupptog dialogen måndagen den 4 januari.

• Krislägesavtal aktiverat i flera regioner

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i bland annat Region Stockholm. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.

• Vad är en beviljad semester värd?

Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds Sjukhus AB har beslutat att dra in redan beviljad semester samt att erbjuda kompensation för att frivilligt avstå beviljad semester.

• Vårdförbundet kräver åtgärder av arbetsgivaren

Är det lagligt? Hur ska vi orka?

• Pandemin ställer inte lagar och avtal ur spel

Även om vi är mitt i en pandemi gäller fortfarande lagar och avtal, som inte kan sättas ur spel hur som helst. Arbetsgivarna har kunnat förutse och planera för att bättre hantera en hel del av det som sker idag och haft möjlighet att stå betydligt mer förberedda. Läs om situationen på Karolinska universitetssjukhuset.

• Samma sits som i våras?

Just nu händer det mycket inom hälso- och sjukvården i Stockholm och vi känner väldigt stor oro för att snart vara i samma sits som i våras. Hur agerar arbetsgivarna och vad har vi för rättigheter och skyldigheter?

• Får vi besöka dig på din arbetsplats?

Vill du att Vårdförbundet kommer till din arbetsplats? Du och dina kollegor kanske har frågor och ämnen som ni vill diskutera med oss? Vi kommer gärna på ett besök - digitalt eller fysiskt. Boka in oss här!

• Var med och stötta Musikhjälpen!

Vårdförbundet stöttar årets insamling för Musikhjälpen. Temat är “Ingen människa ska lämnas utan vård” och målet för insamlingen är att i snitt samla in en krona per medlem, vilket innebär 114 000 kr.

• Nej till kollektivavtal

Vårdförbundet har sagt nej till att teckna kollektivavtal om bemanning vid Covid-IVA på PMI, Karolinska Universitetssjukhuset. Arbetsgivaren kan inte säkra återhämtning, vila och en skälig arbetsmiljö. Nu behöver regionen ta ett fast grepp om situationen och ta sitt ansvar.

• Krislägesavtalet i Region Stockholm avaktiveras

SKR har på begäran av Region Stockholm beslutat att avaktivera krislägesavtalet från och med 1 september. Vad händer nu och vad innebär det för dig som varit anvisad enligt avtalet?