Aktuellt i Stockholm

• Nytt år och nya chanser!

Att få möjlighet att höja sin lön genom att få fördjupad kunskap, byta jobb eller vara en av de som kvalitetsutvecklar på arbetsplatsen är saker som vi gemensamt behöver agera kring och jobba vidare med som motpart. Både när vi diskuterar förutsättningarna för årets löneöversyn men också individuellt i varje val vi gör, varje dag du är på din arbetsplats.

• Karriär och lön - Välkommen på nätverksträff den 6 februari!

Vi vill nu bjuda in dig som förtroendevald till en nätverksträff om karriär och lön måndag 6 februari kl. 9-16. Under dagen medverkar Vårdförbundets förhandlingschef Annelie Söderberg och Erik Westberg, handläggare för medlemsutveckling.

• Café Världen - Filmvisning: After Spring

Konflikten i Syrien är inne på sitt sjätte år. Miljoner människor har flytt. Dokumentärfilmen After Spring skildrar livet i flyktinglägret Zaatari där 80 000 människor bor. Filmen följer två familjer i lägret och hjälparbetare som kämpar för att få lägret att fungera.

• Är du där du vill vara?

Du som är medlem och chef eller ledare är välkommen till ett inspirerande och underhållande seminarium som ger dig en mix av teori, verktyg för utveckling samt diskussioner och egen reflektion.

• Har du Stockholms bästa förtroendevalda på din arbetsplats?

Är den förtroendevalda på din arbetsplats engagerad, lyhörd och drivande?

• Mitt förtroendeuppdrag & avtalet med SKL

Alla dessa förändringar har ofta skapat frustration, i alla fall till att börja med, men de skapar också möjligheter att förnya, förbättra och få chans till reell förändring.

• Nytt avtal med SKL om nattarbete och AST

Vårdförbundet och SKL har tecknat ett nytt centralt avtal som innebär vila och återhämtning för våra medlemmar som arbetar dag/kväll/natt. Avtalet gäller för sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

• Utbildningar 2017 för dig som ny förtroendevald!

Nu kan du som är ny förtroendevald anmäla dig till introduktionsdag och grundutbildning för 2017.

• Satsa på personal – inte bara lokaler

Landstinget storsatsar på nya vårdbyggnader. Vi behöver bara nämna Nya Karolinska som beräknas kosta 26 miljarder. Samtidigt finns inte pengar till personalens löneutveckling. Hur är det möjligt? Det skriver representanter för sjuksköterskor, barnmorskor med flera inom Vårdförbundet Avdelning Stockholm.

• Nyhetsbrev avdelning Stockholm november 2016

Från upprorsledare till att bli min egen chef. När jag började studera på Röda Korsets Högskola fanns det ett magiskt skimmer runt upproret och den rörelse som fanns bland sjuksköterskestudenter. Vi höll på att förändra lönesättningen och förutsättningarna för ett kvinnodominerat låglöneyrke.