Aktuellt i Stockholm

• Vill du engagera dig fackligt?

Vi behöver bli fler engagerade på förtroendeuppdrag med facklig tid i avdelning Stockholm. Är du sugen på ett roligt, utmanande och utvecklande förtroendeuppdrag med chans att göra skillnad? Anmäl ditt intresse för att arbeta på facklig tid! Just nu söker vi särskilt dig som är anställd och förtroendevald på Södersjukhuset.

• Nominera - påverka idag och i framtiden!

Nu kan du nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. En möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i avdelning Stockholm!

• Väckarklocka och pengar i små högar

Intjänad tid och semesterplanering

Efter ett mycket turbulent år i region Stockholm fortsätter vi att slita på! Många förutsättningar har förändrats och försämrats under pandemin. Aktuellt just nu är uttag av intjänad tid och semesterplanering.

• Uppdatering i dialogen med Karolinska om bemanningen på IVA

Det är högt tryck inom intensivvården och vi ser ett behov av att ha en långsiktig och hållbar bemanningsplan för medarbetarna på IVA. Arbetsgivaren och Vårdförbundet återupptog dialogen måndagen den 4 januari.

• Krislägesavtal aktiverat i flera regioner

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i bland annat Region Stockholm. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.

• Vad är en beviljad semester värd?

Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds Sjukhus AB har beslutat att dra in redan beviljad semester samt att erbjuda kompensation för att frivilligt avstå beviljad semester.

• Vårdförbundet kräver åtgärder av arbetsgivaren

Är det lagligt? Hur ska vi orka?

• Pandemin ställer inte lagar och avtal ur spel

Även om vi är mitt i en pandemi gäller fortfarande lagar och avtal, som inte kan sättas ur spel hur som helst. Arbetsgivarna har kunnat förutse och planera för att bättre hantera en hel del av det som sker idag och haft möjlighet att stå betydligt mer förberedda. Läs om situationen på Karolinska universitetssjukhuset.

• Samma sits som i våras?

Just nu händer det mycket inom hälso- och sjukvården i Stockholm och vi känner väldigt stor oro för att snart vara i samma sits som i våras. Hur agerar arbetsgivarna och vad har vi för rättigheter och skyldigheter?

• Får vi besöka dig på din arbetsplats?

Vill du att Vårdförbundet kommer till din arbetsplats? Du och dina kollegor kanske har frågor och ämnen som ni vill diskutera med oss? Vi kommer gärna på ett besök - digitalt eller fysiskt. Boka in oss här!