Avtalsnytt och hjälp önskas

Nu har Vårdförbundet hamnat i ett läge med Sveriges kommuner och landsting, SKL, som innebär att vårt löneavtal är förlängt (prolongerat) och har en uppsägningstid på två veckor och om vi nu inte når framåt är nästa steg en eventuell konflikt.

Vi har inte nått hela vägen för att få fram ett nytt löneavtal, våra yrkanden som vi lämnat till SKL är inte besvarade och medlare är tillsatta för att få fram förslag på nytt avtal. Från SKL har det varit tydligt att det är det ekonomiska kravet på en rejäl värdeförändring på 10 000 som skapat det största gapet.

Du som medlem behövs i kampen att påverka våra politiker och tjänstemän och vi behöver också våra chefer i att uttrycka vad de faktiskt vill och i att lyssna på vår vardag i Halland. Vi behöver skapa tryck i frågan om vi ska kunna få till ett löneavtal!

För att skapa detta tryck i vårt förhandlingsläge behövs din berättelse om bristen på lönekarriär, obefintlig löneskillnad mellan nyanställda och många års erfarenhet, eller något annat som kan bidra att visa på en dålig löneutveckling och karriär. Du ska också vara beredd på att vara med i media med din berättelse. Berättelser eller tips skickas till info.kommunikation@vardforbundet.se

Gå även in på SKL:s arbetsgivarblogg och kommentera och skriv din berättelse. Där har nästan 300 medlemmar skrivit kommentarer fram till nu. Det får gärna bli fler!

Tipsa om att sprida uppropet ”Stoppa försämringarna i vården dags för rättvisa löner.”
Det behövs minst 10 000-12 000 underskrifter innan det kan paketeras och lämna över till politiker. Fortsätt därför sprida information om det och glöm inte att själv skriva under uppropet.

Vi i Vårdförbundets styrelse kommer att fortsätta arbeta för att påverka våra lokala politiker och för att få plats i media. Vill du följa vårt arbete gå in på Hallands facebooksida och gå även in på Vårdförbundets förhandlingschef Annelie Söderbergs avtalsblogg

Vi vill också passa på att önska er alla en trevlig påsk och en härlig vår.

Styrelsen avdelning Halland

Vårdförbundet Direkt