Några arbetsplatsbesök i juli

Häng med oss under ett par sommardagar när vi besökte er på några arbetsplatser i Varberg och Halmstad!

Vi startade på Hallands sjukhus i Varberg tillsammans med Huvudskyddsombud Kerstin Pettersson. Det blev en rundvandring på olika arbetsplatser där vi träffade medlemmar och förtroendevalda.

Vi hade med oss information om att “Nu ställer vi upp för varandra” och att “Facket är viktigare än någonsin!” och berättade om behovet av fyllnadsval på årsmötet den 21-25 september.

Medlemmar som kämpar dagligen för att hjälpa våra patienter träffade oss på samtliga avdelningar. Vi träffade medlemmar och förtroendevalda från bland annat Medicinavdelningarna, Gynekologimottagningen och Laboratoriet

Vi avrundade den soliga dagen med ett besök på Hudmottagningen i Varberg där vi träffade en ny förtroendevald.

Dialogerna som fördes handlade om arbetsmiljön under coronatider, vila och återhämtning, omställningen på Hallands sjukhus Halmstad i pandemin och hur det har påverkat personalen, semester och det som “låg varmt i hjärtat” och möjligheten att få ut de tankarna.

Julivandringen fortsatte en annan dag på Hallands sjukhus i Halmstad. Vi hade med oss samma "informations-kit" som vi delade ut i Varberg. Här startade dagen på Gynmottagningen i Halmstad där vi träffade medlemmar och förtroendevald. Sedan besöktes avdelningarna i byggnad C1. Vi hade dialoger med medlemmarna om vila och återhämtning, omställningen på Hallands sjukhus Halmstad i pandemin och hur det har påverkat personalen.

Efter lunch blev det ett besök på Klinisk kemi, för att träffa medlemmar och förtroendevald. Här delade vi med oss av information om årsmötet och hur utbildningarna inom förbundet kommer se ut i år.

Därefter besöktes Operationsavdelningen och Uppvakningsenheten. Vi talade med medlemmar som har genomgått en omorganisering och hur detta har påverkat dem. Arbetsmiljön upplevs som ansträngd av personalen. Vikten av att personal med rätt kompetens jobbar på avdelningarna lyftes av medlemmarna flera gånger.

Nästa vecka fortsätter vi med våra arbetsplatsbesök.

Hör av dig om du vill att vi kommer till just din arbetsplats!