"Att få en bra och god arbetsmiljö är ingen självklarhet"

• Annika Frick, huvudskyddsombud Varbergs kommun (t.h) med kollega

• Lena Cederholm, skyddsombud på röntgen i Varberg

• Marita Sjögren, Palliativa konsultteamet (PKT) Hallands sjukhus, med kollegor

• Jennie Oxelborn, skyddsombud Halmstad kommun och kollegan Anna-Karin Liljedahl

På skyddsombudens dag uppmärksammade vi 4 skyddsombud som utmärkt sig i sina verksamheter.

Att ha ett eller flera skyddsombud på sin arbetsplats ger de bästa förutsättningarna för att kunna påverka sin arbetsmiljö. Den 21 oktober var det Skyddsombudens dag och då passade vi i Vårdförbundet avdelning Halland på att uppmärksamma 4 av våra närmare 200 skyddsombud.

Några ord de skickar med om rollen som skyddsombud

"Att få en bra och god arbetsmiljö är ingen självklarhet. Det kräver samverkan mellan lyhörda, kompetenta chefer och medarbetare. I rollen som Skyddsombud kan jag vara en brygga dem emellan och bidra både med kunskap om arbetsmiljölagen och verksamheten som bedrivs, samtidigt som min enda strävan är att vi alla ska må gott på jobbet och orka arbeta ett helt arbetsliv." Annika Frick , huvudskyddsombud Varbergs kommun.

"Året som gått har inte varit som vi förväntat oss. Det har inneburet stora omställningar i vår arbetsmiljö och alla fått bidraga för att vi ska få en trygg arbetsmiljö. En del har kanske blivit mer påverkade än andra men utan ett bra samarbete så hade det inte fungerat så bra som det trots allt gjort. Tänker också att vi kommer gå ut stärkta av våra upplevelser. Tillsammans går vi vidare, kram till er alla som kämpar!" Lena Cederholm, Röntgen Varberg

"Det är ett viktigt uppdrag som skyddsombud, just att man gör skillnad och kan vara med och påverka arbetsmiljön sin arbetsplats. Det är väldigt lärorikt när man träffar andra skyddsombud och utbyter erfarenheter. Det är ett roligt uppdrag att vara skyddsombud" Marita Sjögren, Palliativa konsultteamet PKT, Hallands sjukhus

"Jag är skyddsombud för att jag vill ha en bra arbetsmiljö till mig och mina kollegor. Som en väldigt nyfiken person som gärna vill att det ska gå rätt till som möjligt så passar rollen mig väldigt bra. Det är till stor del tack vara underbara kollegor och ett nära samarbete med min chef som gör att jag vill fortsätta driva vår arbetsmiljö framåt." Jennie Oxelborn, Halmstad kommun