Aktuellt i Gävleborg

• Sommarinformation från Gävleborg

Här kommer lite information inför sommaren från styrelsen i avdelning Gävleborg.

• Årsmöte den 5-7 oktober – Save the dates

Den 5-7 oktober är det årsmöte i avdelning Gävleborg – och i år är det ett extra viktigt möte. Alla platser i avdelningsstyrelsen, som kongressombud och ersättare samt valberedare står till förfogande och ska väljas om.

• Motion - ett förslag till förändring!

En motion är en demokratisk rättighet och ett bra sätt att föra fram din åsikt på. Vad är viktigt för dig? Vill du påverka och har förslag på förbättringar?

• Nominera - påverka idag och i framtiden!

Här kan du nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. En möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i Gävleborg!

• Årets förtroendevald och Årets chef i Gävleborg

Har du en engagerad och initiativrik förtroendevald på din arbetsplats som gör skillnad för dig och dina kollegor? Eller en chef som gör ett riktigt bra jobb och leder både verksamhet och personal på ett bra sätt? Då kan du visa din uppskattning genom att nominera hen till utmärkelserna Årets förtroendevald och Årets chef i Gävleborg.

• Vad händer kring lön och semester?

Vi har kommit en bit in i det nya året, med nya utmaningar men också nya möjligheter! Hur kan vi tillsammans påverka i frågor kring lön och semesterplanering?

• Ansök om stipendium för ditt examensarbete

Vårdförbundet avdelning Gävleborg utdelar varje år två stipendier till studerande vid Högskolan i Gävle. Det ena stipendiet är på 5 000 kr och utgör en belöning för ett väl genomfört examensarbete på kandidatnivå inom ämnesområdet omvårdnad. Det andra stipendiet är på 10 000 kr och utgör en belöning för ett väl genomfört examensarbete på magisternivå inom ämnesområdet omvårdnad.

• Vi har ett resultat!

Det var så kul för oss i styrelsen att så många ville delta i vår jultävling! Här presenterar vi de 5 lyckliga vinnarna som vi har lottat ut samt de rätta svaren.

• Aktuell medlemsutbildning: Rättigheter och skyldigheter i din anställning

Har arbetsgivaren rätt att flytta dig till en ny arbetsplats? Har du rätt att få ut din beviljade semester eller kan arbetsgivaren återta den? Hur lång uppsägningstid gäller? Dessa och andra liknande frågor besvaras i denna pandemianpassade och högst aktuella medlemsutbildning.

• Krislägesavtal aktiverat i flera regioner

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i bland annat Region Gävleborg. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.