Brev till alla förtroendevalda

Nu när sommarvärmen ligger som en filt över Skandinavien känns det konstigt att prata om hösten, men det kommer jag göra i alla fall.

Jag vill nämligen flagga upp för vår utbildningsdag med årsmöte som blir 5 oktober i Göteborg. Tillsammans med övriga förtroendevalda, kongressombud och medlemmar ska vi då lägga grunden för det kommande arbetet.

Ett sätt att påverka är att skriva motioner till årsmötet. Senaste datum för att lämna in motioner blir 15 augusti. Glöm inte heller att nominera årets förtroendevald, årets skyddsombud och årets rookie. Mer information finns på vår hemsida.

Vi har just avslutat en fantastisk kongress på Bohusgården i Uddevalla där fokus blev lön och villkorsfrågor. Om vi ska bli ett växande, stärkt fackförbund som med kraft kan representera våra medlemmar är det viktigt att vi är så många att vårt mandat inte kan ifrågasättas. Det måste vi göra tillsammans!
Vi har en pågående medlemsvärvningskampanj, men jag tror att det är i samtalet med våra kollegor på arbetsplatsen vi har möjlighet att göra skillnad.

Information och svar på de vanligaste sommarfrågorna hittar du här.

Det börjar komma frågor gällande de nya rutinerna för delegeringar, både den åtstramning som gjorts gällande kommunerna och de nya föreskrifterna för i slutenvården. Läs på så du vet vad som gäller och kan hjälpa dina kollegor. Vi vill att alla som ombeds delegera utifrån de nya riktlinjerna hör av sig snarast till förtroendevalda centralt på förvaltningen. Vi vill också ha in rutinerna från kommunerna. Vi behöver information om/ hur man har implementerat de nya rutinerna i den enskilda kommunen. Läs mer om delegering inför sommaren.

Med tanke på hur bemanningen ser ut blir det en tuff sommar. Hör av er om det uppstår problem. Det finns förtroendevalda och ombudsmän på kansliet hela sommaren och dessutom kan du kontakta Vårdförbundet direkt.
Öppet vardagar: 08.00-18.00

Med hopp om en bra sommar med vila och återhämtning.
/Anne Karin och övriga kollegor i avdelningsstyrelsen

Bra information för dig som förtroendevald

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga