Nyhetsbrev förtroendevalda

Ordförande har ordet

Alla pratar om vårtecken, ett vårtecken för oss i Vårdförbundet är när arbetsgivaren liksom vårfåglarna kvittrar löneöversyn. Då är våren är här!

Som förtroendevald har du en viktig roll; att peppa dina medlemmar så de ställer rimliga krav till sin chef – inte bara ”tackar och tar emot”.

Speciellt viktigt är det nu att du påminner dem som är erfarna på arbetsplatsen, att kunskap och erfarenhet ska löna sig. Om ni har fått nya kollegor har de troligen gått in på en hög ingångslön och det är de värda utifrån dagens arbetsmarknad (troligen skulle de ha haft mer om de jämfördes med motsvarande mansdominerade yrken).

Men om arbetsgivaren vill ha kvar den vana, stabila ”stommen” i vården, måste det också löna sig att stanna kvar. Om det inte gör det, måste alla ställa frågan till sin chef ”Måste jag byta jobb för att få en lön som motsvarar min kunskap och kompetens?”

Mer argument kan du få om du läser vår debattartikel från Göteborgs-Posten.

Nu är det dags att få betald för att vi ”är guld värda”, eller?

Lycka till!
/Anne Karin

Debattartikel GP
Vårdförbundspriset 2017

Vårdförbundspriset har under åren hamnat i Västra Götaland tack vare våra fantastiska medlemmar som utvecklar vården. Det är nu dags att nominera till Vårdförbundspriset 2017. Har du någon medlem som du tycker ska ha priset då är det hög tid att nominera. Senast 16 april ska nomineringarna ha inkommit.

Läs mer om och nominera till Vårdförbundspriset
Yrkesdagarna

Våra yrkesdagar är på gång. Använd de ekonomiska riktlinjerna för att göra något extra för professionerna. Den 12 maj ska vi göra repris på ”Öppet hus” på vårt kansli i Göteborg. Ordförande Anne Karin Höglund bakar våfflor till alla som kommer. Vi uppmuntrar de som har en expedition eller har möjlighet att öppna upp och bjuda in till ”Öppet hus”. Kan man inte vara på sin expedition kanske man kan stå på en strategisk bra plats och fira sin profession. Gör du något - passa på och tala om det! Ta kort, skriv lite vad ni gjorde, vilka som är på korten och skicka in det till oss. Du kan skicka det till: info.vastra.gotaland@vardforbundet.se eller i ett meddelande på vår facebooksida.

Ekonomiska riktlinjer
"125-kronan"

Äntligen har vi kunnat höja vår guldkant! Passa på att nyttja möjligheten att träffas under trevliga former och prata lön, arbetstid, arbetsmiljö på din arbetsplats. Blanketter och ekonomiska riktlinjer hittar du på vår lokala hemsida under blocket "För förtroendevalda i Västra Götaland". Läs mer om de ekonomiska riktlinjerna via länken i artikeln ovan.

Läs mer om lön, arbetstid och arbetsmiljö
Valåret 2017

Vårdförbundet Västra Götaland ska som alla andra avdelningar i Sverige välja ny styrelse, kongressombud och valberedning. Är du intresserad av något av uppdragen? Börja fundera på det nu! Eller vet du någon som skulle vara perfekt för ett uppdrag, fråga!

Dags att nominera
Vi vill bli fler

Grunden till att vi kan teckna bra avtal och kan påverka där beslut fattas är att vi är många medlemmar i Vårdförbundet. Vi behöver bli fler! Det behöver vi hjälpas åt med. Är du förtroendevald på din arbetsplats, tala om det genom att hälsa på alla studenter, nya medarbetare, nya chefer och/eller med ett anslag att du är Vårdförbundets förtroendevalde och ”Våga fråga”. Våga fråga om personen är medlem i Vårdförbundet. Är du förtroendevald med facklig tid har du nu fått tillgång till en väst, använd den! Vårdförbundet ska synas! Till din hjälp har du material och information på vår hemsida, Förtroendevaldportalen samt våra ekonomiska riktlinjer, använd dessa som stöd! Använd gärna #tillsammanskanvipåverka #tillsammansärvistarka #flergermer i sociala medier när du berättar om hur du jobbar med rekrytering på din arbetsplats”. På så sätt kan vi inspirera och pusha varandra.

Förtroendevaldportalen

Vårdförbundet Direkt