Julhälsning från avdelning Västra Götaland

2018 närmar sig sitt slut och det är dags att summera. Det har varit ett år med många roliga möten men också med förluster.

I avdelningsstyrelsen blev vi plötsligt "en för lite" när Monica blev tvungen att lämna sitt uppdrag eftersom ingen ville betala in hennes pension, vare sig arbetsgivaren eller Vårdförbundet.

Den stora händelsen under året var annars Kongressen i Uddevalla. Det blev en lyckad tillställning och vi tog många viktiga beslut för framtiden. En viktig fråga som diskuterades var arbetsmiljö och arbetstider. Vi är inte är tillräckligt många för att ge den vård vi kan och skulle vilja ge! Den samvetsstress detta skapar gör i längden personalen sjuka och risken för patientskador ökar.

En annan jätteviktig fråga var medlemsvärden/medlemsvården, vi måste vara många för att kunna påverka.
Vi jobbar tillsammans för att bli fler medlemmar och Vårdförbundet har nu ökat till 114 989 medlemmar i Sverige. Här i Västra Götaland har vårt medlemsantal ökat för andra året i rad och vi är nu mer än 19700 medlemmar.

En undersökning av olika fackförbund i media visar att Vårdförbundet är det fackförbund som syns och hörs mest i vårddebatten och Västra Götaland är den avdelning som har deltagit i flest debatter. Det har vi lyckats med för att alla förtroendevalda och många medlemmar engagerar sig både i olika debatter samt skriver insändare.
Tillsammans är vi Vårdförbundet och tillsammans gör vi skillnad, både på arbetsplatserna och vid förhandlingsbordet.

Inför den stundande jul- och nyårshelgen vill vi önska både dig som arbetar och dig som får en välförtjänad återhämtning, en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

/Avdelningsstyrelsen Västra Götaland

Vårdförbundet Direkt