Borås

Borås uppmärksammades internationella kvinnodagen 8 mars med föreläsning och filmvisning.

Föreläsning

Först ut var Göran och Maria Claes som inledde med att berätta om sitt arbete med Karl-Axel och Monica Ekmans insamlingsstiftelse till förmån för flickorna i Garissa. Garissa är en by som ligger drygt 30 mil öster om Nairobi, i Kenya. Här lever ett nomadfolk vars vardag präglas av extrem hetta, fattigdom och svält. Religion och gamla traditioner genomsyrar samhället där flickor och kvinnor står allra lägst i rang. Könsstympning, tvångsgifte och kvinnovåld är vanligt. Idag driver Monica och Carl-Axel Ekmans Insamlingsstiftelse, tillsammans med de lokala organisationerna Womankind och SIMAHO, ett flickhem där 117 föräldralösa flickor får en trygg fristad. Man driver också en flickskola med cirka 400 elever samt en förlossningsklinik där kvinnor får hjälp vid förlossningen och där jordemödrar får utbildning. En mycket viktig del av stiftelsens arbete är att bekämpa den grymma sedvänjan med kvinnlig könsstympning, genom utbildning och informationsspridning. (källa garissa.se) En mycket engagerande föreläsning om kvinnors förutsättningar, eller snarare brist på, men också ett bevis på att man med förhållandevis ganska små medel förbättra framtiden för många utsatta flickor.

Film

Efter den tankeställaren visades filmen Suffragette som utspelar sig i London i början av 1900-talet. Den handlar om kampen för kvinnlig rösträtt. Det var arbetande kvinnor som var villiga att förlora allt i sin kamp för jämlikhet - sina jobb, sina hem, sina barn och sina egna liv. Filmen ger en viktig historisk bakgrund till det vi i dag tar för givet här i vår del av världen men som fortfarande är verklighet i andra. Arbetet med jämställdhet, jämlikhet och människors lika värde fortsätter nu liksom då!

Göteborg

Lön hela dagen

Vårdförbundet samarbetade med TCO Göteborg och ordnade manifestationen ”Lön hela dagen” den 2/3 kl 17 på Götaplatsen då vi tillsammans bildade siffran 15:57 med våra kroppar. Runt 80 personer från de olika fackförbunden var med och trotsade ruskvädret.

15:57-rörelsen är en sammanslutning av politiska kvinnoförbund, fackliga organisationer och kvinnorörelsens organisationer som tillsammans arbetar för att även kvinnor ska få lön hela dagen.

Lika lön för lika och likvärdigt arbete och att kvinnor ska få lön hela dagen är två av kampanjens mål. Sedan rörelsen bildades för fem år sedan har lönegapet minskat med 1,1 procentenheter. Vi har rört oss från kl. 15:51 till kl. 15:57. Om vi fortsätter i samma takt når vi jämställda löner först om 53 år.

2015 års rapport, som bygger på data insamlade 2014, visar att den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män är 13,2 procent. Siffran gäller efter att deltider räknats upp till heltider.

After manifestation

120 personer kom till Elite Park Aveny efter manifestationen på Götaplatsen TCO Göteborg bjöd in till ”After Manifestation” efter ”Lön hela dagen”.

Kvällen började med mingel med Yoko DJs, en ideell förening som arbetar för att skapa en mer jämställd musikscen. Kvällens DJ var Mirre Sennehed. Kvällen fortsatte med föreläsning av Ma­ria Sveland, en av Sveriges mest kända feministiska författare och debattörer.

Maria förläste om sin senaste roman ”Befrielsen”, en berättelse om det sexuella våldet som finns i allas vår närhet, varje dag, varje timme. Det som skär genom varje kultur, varje land, varje tid. Hur ska vi kunna förstå det? Är det överhuvudtaget möjligt? En berättelse som ställer de svåraste frågorna, om att vägra ge upp, om vänskapen den största och om våra mödrar, vardagshjältinnorna. Om att slå tillbaka. Läs mer om kvällen på vår facebooksida.

Skövde

Föreläsning

”Läser som vanligt en godnattsaga för mina barn och säger i dörröppningen till dem ”godnatt mina tjejer sov så gott”. Får till svar från en av mina tvillingflickor ” Mamma, jag är inte en flicka jag är en pojke”. Både jag och mina två andra döttrar försöker prata bort det genom att prata om olika attribut som tydliggör att hon är en flicka. Min dotter säger ”titta mig i ögonen, jag är inte en flicka, jag är en pojke”.
Föreläsning i Skövde av Camilla Gisslow som tar oss igenom sin sons uppväxt från att inse vid 4½ års ålder att hon är en han. Vi får följa med på ett målande sätt resan i kaos för Camilla och resan för sonen Sam i sin vetskap att det yttre talar om att det är en flicka men det inre är en pojke.   Livet som kantas av att slåss för att få respekt för att vara den man är och kämpa för den rätten. Kämpa med att bli slagen upprepade gånger, bli tvingad att vara flicka för att anpassa sig till normen och till och med överväga att ta sitt liv (50% av transungdomar försöker ta sitt liv innan 20 års ålder) . Kunskap om transsexualitet är liten då Sam och hans mamma Camilla påbörjade sin resa mot respekt i slutet av -90talet. Där internet och Google var bara barnet och lika lite kunskap om ämnet fanns.
Publiken som bestod av medlemmar från Vårdförbundet, Vision, Lärarförbundet och Kommunal blev starkt engagerade i Camillas berättelse och många ögon tårades av den starka berättelsen av både förälderns och sonens upplevelser för att nå respekt. Camilla Gisslow sprider nu kunskap om transpersoner genom att föreläsa om det.

Vi tar alla med oss Pay it forward, ge vidare från en själv till andra för att förändra.