Sommarhälsning

Sommaren är här och Västra Götalands avdelningsstyrelse vill önska alla  medlemmar en skön och förhoppningsvis avkopplande sommar!

Efter en otrolig vår är det nu sommar i full blom. Ja, så känns det i alla fall, och med sommaren dyker de vanliga frågorna upp ifrån medlemmar och journalister;
– Hur ska det gå?
– Är det värre än förra året igen?
– Vad skulle behövas för att vården skulle fungera även på sommaren?
– Får alla som vill sin semester?
Det sorgliga svaret är ja, det är sämre även i år och nej, alla får inte fyra veckors semester i sommar.

Jag läste faktisk igenom förra årets sommarbrev, där sa jag att nu kan det inte bli sämre. Tyvärr hade jag fel. Det kunde bli sämre och till och med värre än förra året. Färre barnmorskor, färre biomedicinska analytiker, färre röntgensjuksköterskor och färre sjuksköterskor.
Det i sin tur leder som bekant till färre vårdplatser, färre som kan opereras, längre väntetider till lab. och röntgen och inte minst, färre vårdplatser i kommunerna.

Mitt i det här kaoset ska vi bedriva en god och säker vård. Åter igen hänger allt på att vi är lojala, effektivare, springer snabbare och tänjer oss ännu lite till. Dessutom ska vi ta en välförtjänad semester och komma tillbaka pigga och med nya krafter.
Lösningen är fortfarande:*

• En rimlig lön utifrån vår kompetens,
  • En arbetsmiljö där man kan gå hem när arbetspasset är slut och känna sig nöjd och glad.
  • Tillräckligt med kunniga, erfarna kollegor så att man tillsammans kan utveckla vården.

Det känns som jag upprepar mig om och om igen, men jag ser faktisk ingen annan lösning. Tillsammans måste vi vara tydliga med våra krav, det räcker inte med god vilja och vackra ord, nu måste politikerna skapa en verklig förändring så att Vårdförbundets medlemmar får förutsättningar att fortsätta med det fantastiska arbetet som vi faktisk gör.

Vi är vården!

Från mig och hela avdelningsstyrelsen önskar jag er en riktigt skön sommar!
/Anne Karin