Nu är det nya avtalet, HÖK 19, i hamn efter fem månaders förhandlingar med SKL

För oss innebär det att årets löneöversyn nu sätter igång! Vårdförbundet Västmanland kommer inom kort att påbörja förhandlingar med arbetsgivarna vilket innebär att inga dialoger på arbetsplats om lön kommer att ske ännu. Så fort förhandlingarna är genomförda återkommer vi med mer information.

Eftersom vi nu har ett nytt avtal (HÖK19) kommer nya lönesamtal att behöva genomföras med enhetschef på arbetsplatsen. Dessa samtal ska innehålla kriterier om erfarenhet och särskilt yrkesskickliga. OBS. inget samtal ska ske förens Vårdförbundet och arbetsgivaren är överens om implementeringsprocessen.

Viktigt att känna till redan nu är att Vårdförbundets vilja och ambition med årets löneöversyn är att alla ska få en löneökning baserad på skrivningarna i vårt avtal, det vill säga en individuellt satt lön som är baserad på erfarenhet och prestationen det gångna året. Vid sidan av detta ska även en prioritering göras på särskilt yrkesskickliga.

Om ni har frågor kring processen är ni välkomna att kontakta Vårdförbundet Direkt eller Vårdförbundet Västmanland.

Vänligen, Vårdförbundet Västmanland

Avtal 2019

Vårdförbundet har slutit ett nytt treårigt centralt avtal för drygt 90 000 medlemmar i region, kommuner och kommunala bolag.

Läs allt om Avtal 2019

Vårdförbundet Direkt