"En Fantastisk Kollega” firas på Internationella barnmorskedagen 5 maj

Vårdförbundet avdelning Västmanland uppmärksammade Internationell barnmorskedagen dagen genom att dela ut utmärkelsen ”En fantastisk kollega” till två barnmorskor: Janina Gårdensjö och Frida Bängs.

Janina Gårdensjö, avdelning 85, Region Västmanland

Janina som blivit nominerad av sina kollegor med följande motivering:

“Janina har med ett otroligt stort engagemang slitet för att ändra arbetssättet på avdelning 85 till det bättre. Trots motgångar från olika hål har hon stått upp för det hon trott på och fortsatt driva detta förändringsarbete för att göra arbetsmiljön bättre för henne och hennes kollegor och hon har gjort det med glädje, ödmjukhet och stort tålamod.

Tack vare teamvården har vi fått mer tid för våra patienter och bättre förutsättningar att utföra ett bra jobb utan att slita för mycket på vår egen hälsa. Dessutom har vi nu, nästan varje dag, haft tid för lunchrast vilket inte alltid varit en självklarhet.

Janina är en varm, sprudlande och omtänksam person med ett stort hjärta. Hon för alla att känna sig välkomna och sedda och hon bär på en otrolig kunskap och passion för sitt yrke som barnmorska. Vi tycker Janina är en enastående person. Hon är dessutom en mycket kompetent barnmorska som dragit ett stort lass för hennes kollegor på avdelning 85. Därför tycker vi verkligen att Janina är en FANTASTISK kollega.”

Frida Bängs, Förlossningen, Region Västmanland

Frida som blivit nominerad av sina kollegor med följande motivering:

"Frida delar givmilt med sig av sin kunskap och ger stöd till oss som kommer nya i vår roll som barnmorskor, både när yrket innebär såväl glädje som sorg. Hon inkluderar alla och får alla att känna sig välkomna och som en i gänget. Hon är en sann glädjespridare som skapar trivsel och god arbetsmiljö i arbetsgruppen. "

Priset bestod av biobiljetter eller värdecheck på Akademibokhandeln och ett diplom. Janina och Frida fick även möjlighet att bjuda sin arbetsplats på tårta.

Vårdförbundet avdelning Västmanland hoppas att alla barnmorskor känner Er stolta över Er dag! WHO har utsett 2020 till sjuksköterskan och barnmorskans år.  Ni gör ett fantastiskt arbete!