Sommaren och årsmöte 24/9

Pandemin fortsätter men det gör även året 2020. Nu är sommaren här och vi kommer med lite uppdateringar och uppmaningar.

Sommarvandringar

Den årliga sommarvandring, där Vårdförbundet besöker medlemmar på plats ute i verksamheterna, kommer förstås inte kunna genomföras på samma sätt som tidigare år. Vi behöver som alla andra rätta oss efter rådande omständigheter och hoppas trots denna anpassning få möjlighet att ha kontakt med så många arbetsplatser som möjligt!

Semester

I år har semesterhanteringen blivit försenad och i många lägen felhanterad. Vårdförbundet har stridit för att Arbetsgivaren ska säkerställa att alla medlemmar får 4 veckors sammanhängande semester under juni, juli, augusti. En hel del av våra medlemmar kommer få det men vi vet att inom vissa specialiteter ges 3 veckor + 1. Dessa enheter vet vi om och har haft särskild hantering för.

OBS! Om du efter påbörjad semester får semestern indragen så ber vi dig att kontakta oss på avdelningen!

Beordring

Kom ihåg att vi vill ha in alla beordringar. Blankett för detta finns på Vårdförbundets hemsida att skiva ut. Du hittar beordringsblanketten under ”Råd och stöd - Lagar och avtal”. Glöm inte att skicka en kopia till avdelning Västmanland – fota, skicka fysiskt eller scanna in och maila, vilket som passar dig!

OB-listor

OB-ersättning är något vi ofta får frågor om. På Vårdförbundets hemsida kan du scrolla ner på förstasidan för att se aktuell OB-lista för våren och sommaren eller klicka direkt till sidan Våren och sommarens OB.

Årsmöte 24/9

Kom ihåg att skriva upp i din kalendrar att årsmötet hålls torsdag 24/9. Dock är det ännu inte klarlagt exakt hur mötet kan genomföras, därav ligger det inte uppe någon anmälan ännu. Vi återkommer närmare med mer information!

#tackamedlön

Vårdförbundet har en digital kampanj för att uppmärksamma att det hårda jobbet vi gör ska tackas med lön och inte applåder. Använd gärna #tackamedlön på sociala medier, skriv under kampanjen (finns på hemsidan)dela och sprid. Nu har vi chansen att uppmärksamma staten, SKR och regioner hur många som kräver en förändring – rimliga arbetsvillkor och lön som motsvarar vår utbildning och kompetens!

Ta hand om dig och varandra!
Och kom ihåg: det är inte du eller du eller du som är vi. Vi kan endast vara vi tillsammans!