Viktig information till er medlemmar

Tiden rusar iväg och sist jag skrev var innan jul och nu efter kylan går vi med raska steg mot ljuset, vår och värme.

Det händer mycket nu, både för alla oss medlemmar ute i verksamheterna och i Vårdförbundet då vårt centrala löneavtal med SKL och Sobona är uppsagt. Med anledning av det behöver vi ha bra och tydlig kommunikation med varandra så jag uppmanar er alla att se till att ni har rätt kontaktuppgifter i vårt medlemssystem. Gå in på vår hemsida så kan du själv ändra så att det blir korrekt, eller hör av dig till info.vasterbotten@vardforbundet.se så hjälper vi dig.

I dessa tider är det viktigare än någonsin att vi är många förtroendevalda. Saknar ni förtroendevald på din arbetsplats? Har du en kollega som du gärna skulle se som just förtroendevald eller vill du själv engagera dig? Jag kan som tidigare nämnts lova dig att det är ett fantastiskt uppdrag som ger dig god insyn och möjlighet att påverka arbetsmiljö, arbetstider och professionsfrågor för dig och dina kollegor. Kontakta oss så får du veta mer.

Jag vet att sommarsemestern stundar och att planering för era ledigheter pågår för fullt. Jag vill passa på att uppmana er att inte bara önska semester utan SÖK semester skriftligt. Det är två skilda saker då ansökan ska beviljas eller avslås senast två månader innan huvudsemestern börja gälla.

Vi vet att arbetsmiljön är tuff och att ni sliter hårt dygnets alla timmar. Har du pratat med ditt skyddsombud och gör ni tillbudsrapporteringar? Vi har sagt det förr och säger det igen: Alla avvikelser ger förändringar. Beställ gärna de små häftena ”Rapportera tillbud” så underlättar det ert arbete. Hör av er så skickar vi häften till er.

Vill också påminna om våra trevliga medlemscaféer som äger rum på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå. Vi träffas vid fyra olika tillfällen. Kom och fika och prata med oss om vad du vill! Anmäl dig under Aktiviteter och utbildningar. (Kika gärna in där då och då för att inte missa några av våra aktiviteter).

Vi besöker nu många arbetsplatser i länet. Vill du och dina kollegor få besök så kommer vi gärna ut och träffar er!

Varma hälsningar

Jenny Olsson, ordförande avdelning Västerbotten