En varm sommar och hösten i antågande

Sommaren börjar lida mot sitt slut och vädermässigt har vi enligt mig haft en ljuvlig sommar. Dock har bönder och djur haft det svårt och jag tänker även på skogsbränderna som härjat i landet. Förutom allt detta har det varit tufft för många äldre och sjuka samt för våra medlemmar som arbetat på länets sjukhus, hälsocentraler och inom kommunal verksamhet.

Jag har pratat med flera av er som berättat att det varit otroligt slitsamt i sommar med en bemanning som varit låg. Ni har tagit hand om många och svårt sjuka patienter och dessutom fått stå ut med höga temperaturer och kylsystem som inte hängt med. Det jag fått till mig både i dialog och i vår sommarenkät är att det varit enormt tufft i våra kommuner och många av er har slitit hårt. Vi kommer arbeta vidare med det och träffa arbetsgivare runt om i länet.

Om du inte har fyllt i vår sommarenkät vore vi väldigt tacksamma om du svarar så att vi får mer underlag. Vi kommer använda sammanställningen av enkätsvaren i dialog med länets arbetsgivare när sommaren 2018 utvärderas.

Nu när hösten står i antågande kommer det att hända mycket. Torsdag den 4 oktober är det årsmöte och vi kommer att vara i Skellefteå denna gång. Jag hoppas att vi ses där och att du och dina kollegor har möjlighet att delta. En trevlig dag och kväll med kollegor runt om i länet är ni alla väl förunnade. Klicka här för att läsa mer och anmäla dig.

I november och december kommer det att anordnas biokvällar i Lycksele, Umeå och Skellefteå. Där kommer vi att förutom se film och äta popcorn även prata om vad kongressen tog för beslut i maj. Vilka kommer vara de viktigaste frågorna vi ska driva och hur ser vi på lön och karriär och andra villkorsfrågor? Visst kommer du?

Vi besöker många arbetsplatser för att träffa er och se hur er vardag ser ut. Är du intresserad av att vi kommer just till dig och dina kollegor är du varmt välkommen att kontakta oss på info.vasterbotten@vardforbundet.se.

Jag hoppas att ni som inte fått möjlighet att ta ut er semester i sommar får möjlighet att ta er en välförtjänt höstledighet. Alla behöver vi vila och återhämtning för att ladda batterierna.

Har du några funderingar, stora som små - tveka inte att kontakta mig på jenny.olsson@vardforbundet.se. Missa inte att följa oss på sociala medier, och hör av dig om du skulle vilja vara gästbloggare på Västerbottenbloggen

Jag och mina kollegor ser fram emot att träffa dig i höst!

Varma hälsningar

Jenny Olsson, ordförande Vårdförbundet avdelning Västerbotten.

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga