Ordförande har ordet

Vill börja med att tacka er för förtroendet att ha blivit vald till Västerbottens ordförande för fyra kommande år.

Jag är ödmjuk inför uppdraget och kommer göra mitt allra yttersta för att alla ni medlemmar ska få de bästa villkoren och förutsättningarna att utföra ert yrke. Jag är också väldigt glad för att ni har valt den nuvarande styrelsen, en otroligt bra grupp och ett dynamiskt team. Vi kompletterar varandra och kommer tillsammans företräda alla våra fyra professioner på bästa tänkbara sätt.

Det har varit ett intensivt och händelserikt 2017 och vi har stött på både med- och motgångar. I landstinget tecknade vi efter många förhandlingstillfällen ett tvåårigt löneavtal med 9 % och 10 % för röntgensjuksköterskor och biomedicinska analytiker. Vi förväntar oss att detta har gett utrymme för god lönespridning. Vi har påbörjat arbetet kring minskad arbetstid i samband med nattarbete och jag vill göra er påminda om att det börjar gälla 1 april 2018 efter att vi tecknat en ny Huvudöverenskommelse, HÖK16.

I början på året sökte vi och fick statsbidrag för att kunna arbeta med ett projekt om personcentrerad vård och vårdsamverkan. Detta har skapat möjlighet för två ledamöter att arbeta intensivt med omvärldsspaning samt påverkan. Projektet avslutades med ett lyckat seminarium där 150 personer samlades för att lyssna på olika experter inom området.

Samtidigt som vi nått framgångar i många frågor finns det mycket kvar att jobba vidare med. Det varit ett tufft år ute i verksamheterna och ni är många som slitit hårt med övertid, överbeläggningar, låg personaltäthet och tuff arbetsmiljö. Vi i Vårdförbundet jobbar ständigt med dessa frågor både på central nivå och tillsammans med förtroendevalda på arbetsplatsen.  Lön är en central fråga, likaså villkoren för våra medlemmar som forskar och disputerar. Det är viktigt att värdesätta och använda er kunskap och kompetens i klinik men det måste också synas i lönekuvertet. Är du en av dessa så får du gärna kontakta mig.

Under hösten har styrelsen och förtroendevald på facklig tid verksamhetsplanerat. På webbsidan under Aktiviteter och utbildningar kan du hitta aktiviteter som kommer äga rum under 2018. Kanske vill du ta med dig en kollega och gå på bio eller varför inte möta upp på kongresscafé? Vill du att vi besöker er arbetsplats är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

I samband med verksamhetsplaneringen har vi utvärderat året som gått. Ganska stora förändringar kommer att göras framöver. Vi kommer ha ett Huvudskyddsombud (HSO) på heltid i landstinget, eftersom att arbetsmiljöfrågorna eskalerat och nära samarbete med skyddsombuden behövs. Förtroendevaldacoacher och tillgänglig förtroendevald (TGF) kommer införas. Det sistnämnda innebär att det under alla vardagar kommer finnas en förtroendevald tillgänglig för att svara på frågor (mer info kommer).

Ni som chefer är viktiga för Vårdförbundets organisation och vi kommer redan i januari utveckla vårt arbete för chefsmedlemmar. Vi jobbar hårt för att ni ska ha ett så bra medlemskap som möjligt. Under 2018 kommer en enskild styrelseledamot lägga allt sitt fokus på att utveckla arbetet för chefsmedlemmar.

Vi kommer i början av 2018 att tydliggöra våra ansvarsområden och se över våra kontaktuppgifter. I maj är det kongress och i Västerbotten har vi 8 kongressombud som valdes på årsmötet. Vi kommer att göra allt för att påverka och driva frågor för alla medlemmar i Västerbotten. Under kongressen ska ny förbundsstyrelse, förbundsvalberedning, revisorer och avtalsråd väljas. Vill du nominera någon eller är du kanske intresserad själv? Sista dagen för nominering är onsdag den 31 januari 2018.

I år fyllde Vårdförbundet 40 år vilket har uppmärksammats landet runt i samband med de lokala årsmötena. Vi firade med bubbel (alkoholfri cider), snittar och den fina filmen ”Vi är vården”. Har du inte sett den rekommenderar jag att du gör det.

Följ oss gärna på sociala medier, och hör av dig om du skulle vilja vara gästbloggare hos oss på Västerbottenbloggen.

Vill slutligen önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Varma hälsningar

Jenny Olsson