Så var det dags igen – julledigt eller inte?

Vårdförbundets alla medlemmar gör skillnad på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Smittan ökar och arbetsgivaren har fått spel!

2020 är året vi aldrig glömmer. Det är inte bara som WHO sagt, sjuksköterskans och barnmorskans år, det är även året då legitimerade biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor behövs mer än någonsin. Trots detta måste vi ständigt kämpa för våra villkor och förutsättningar att kunna utföra våra yrken.

Smittspridningen eskalerar och vården har sedan ett tag tillbaka gått upp i förstärkningsläge. Samtidigt pågår planering överallt för att snabbt ställa om och öppna fler vårdplatser och avdelningar, både i kommunerna och i regionen. Detta under tiden som övrig vård får vänta eller på vissa håll genomföras under tuffa förhållanden.

Vi ser och hör att många av er som vanligtvis jobbar väldigt hårt, just nu tvingas jobba under extrema omständigheter. Vårdförbundet har varit tydliga - för att vi ska orka den andra vågen behöver vi bra villkor för att utföra vårt arbete.

Vi nöter på, förhandlar och debatterar, allt för att det som borde vara en självklarhet ska ge oss förutsättningar. Ni har kunnat ta del av ganska hårda uttalanden i media där Vårdförbundet fått stor plats.

En av de viktigaste frågorna för oss just nu är hur du som väntar på provsvar, är smittad eller av andra anledningar inte kan gå till jobbet ska ersättas. Vi kan inte förlora ekonomiskt för att vi står i frontlinjen i kriget mot Covid-19. Vår uppfattning är att du ska vara avstängd med lön, allt annat vore ett misslyckande från arbetsgivaren.

En annan viktig fråga är skyddsutrustning. Vi ska inte acceptera något annat än den säkraste, som skyddar oss på bästa sätt. Vi menar att försiktighetsprincipen ska råda. Detta är lyft hos arbetsgivaren och ska inte längre vara en fråga. Rätt utrustning finns och den ska vi använda.

Vi har inventerat med våra förtroendevalda, hur semesterläget under kommande jul- och nyårshelg ser ut och vad vi förstår är det skört och bemanningen ligger på gränsen till vad som är önskvärt. Vi vet också att det har konstruerats ihop egna lösningar för att få till ett julschema. Är det några som behöver vila och återhämtning så är det ni, kanske mer än någonsin.

Semesterdagsväxling har varit en het fråga och efter många turer har vi rott den förhandlingen i hamn. Det gamla ordspråket Trägen vinner får vi ofta anledning att plocka fram!

Läs mer om semesterdagsväxling här

Styrelsen har verksamhetsplanerat för 2021 och alla aktiviteter under våren sker digitalt. Inbjudningar och möteslänkar skickas till din e-postadress så det är viktigt att du uppdaterar dina uppgifter i medlemssystemet.

Uppdatera dina uppgifter här

Vi i Västerbotten finns för er i mellandagarna, det är alltid någon i tjänst. Och du, tveka inte att kontakta Vårdförbundet Direkt, om frågor kring semester eller andra funderingar.

Kontaktuppgifter Vårdförbundet Direkt

Jag med hela avdelning Västerbotten önskar er en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Varma hälsningar Jenny Olsson
Ordförande Vårdförbundet Västerbotten