Ordförande har ordet

Bästa medlem i Vårdförbundet avdelning Västerbotten! Vilken vår vi har haft, vi har mött utmaningar vi aldrig tidigare varit med om. Alla inom vården har ställt om och utsatts för nya arbetssätt hela tiden och vi som har förmånen att engagera oss fackligt på heltid har drivit frågor vi i vår vildaste fantasi aldrig kunnat drömma om.

Nu går vi in i semestertider och många har redan påbörjat den efterlängtade ledigheten medan det fortfarande är oklart hur ledigheten kommer bli för andra. En sak vi alla är eniga om är att vården behöver semester. Vi har på bred front drivit frågan om fyra veckors sammanhängande semester och är det några i vårt samhälle som behöver det så är det vårdens medarbetare. Det behövs mer än någonsin för att snart kommer det arbete vi behöver återuppta, vårdskulden vi lämnat till förmån av vården pandemin Covid-19 ställt till med.

Vi har under våren och försommaren förhandlat mer än någonsin. Vi har vunnit många strider men även lämnat förhandlingar i oenighet. Vad gäller det sistnämnda så släpper vi det inte där, utan vi tar till andra medel och kämpar vidare. Vi har träffat regionens politiker, både i majoritet och opposition och vi upplever att vi får mer respons och att det vi säger har gjort att politiker agerar. Men vi måste ha tålamod, förändringar sker inte över en natt. Vi ger inte upp - hoppas att ni känner det.

Det vi tydligt märkt är att vi blir fler. Vårdförbundet ökar och nu är vi fler medlemmar än på länge. Vi ser tydligt att när hotet utifrån kommer behöver vi enas och bli starka tillsammans. Att facket är viktigare än någonsin har denna pandemi gett prov på. I skrivande stund är vi 5020 medlemmar och 324 förtroendevalda i Västerbotten. Det är bra men vi behöver bli fler. Tillsammans gör vi skillnad och kan påverka våra villkor. Vi Vårdförbundare har fått stor plats i media och vi har lyft och visat våra yrken men även kunnat beskriva våra villkor och vad vi behöver för att orka ett helt yrkesliv.

I Västerbotten är vi vana att kunna möta våra medlemmar på plats, göra arbetsplatsbesök och träffa er i vardagen. Nu har vi, liksom alla andra ställt om och vi möter förtroendevalda digitalt. Det har gått bra även om vi saknar våra fysiska möten oerhört mycket.

Under sommaren kommer alltid några av oss att finnas i tjänst, både ombudsmän och förtroendevalda. Behöver du som medlem hjälp och stöd når du oss via Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420. Tveka aldrig att kontakta oss.

Tiden går fort och snart är det dags för Årsmöte. Tanken var att vi återigen ska hålla årets Vårdförbundsfest med spännande föreläsning men nu har vi en pandemi som sätter käppar i hjulet. Utifrån rådande omständigheter kommer årsmötet att äga rum digitalt. Mer info kommer! Passa på att nominera till våra fyllnadsval. En ledamot till styrelsen och en till valberedningen ska väljas då Mattias och Emma valt att kliva av sina uppdrag. Vi ska också utse årets förtroendevalda och dela ut andra stipendier. Vi ser gärna att vi får in många motioner.

Vi vill passa på att önska er alla en riktigt fin sommar med tid för återhämtning. Vi hoppas också att den tid ni arbetar blir hanterbar med tid för rast och vila.

Var rädda om er och varandra. Ni vet vart vi finns!

Varma hälsningar

Jenny Olsson