Grattis alla barnmorskor på er yrkesdag 5 maj

Den 5 maj uppmärksammar vi alla våra duktiga barnmorskor på deras yrkesdag. Ni gör ett fantastiskt arbete därute!

Jag ÄR barnmorska!

”Hej! Jag heter Elisabeth och är barnmorska!”

Hur många gånger under mina 30 år som barnmorska har jag inte upprepat orden. I förlossningsrum, i ambulanser och i oplanerade fall också hemma i badrummet eller sängkammaren hos blivande föräldrar.

Ibland har vi inte talat samma språk men det var inte så svårt att lära sig vad barnmorska heter på arabiska, amarinja, tigrinja, sorani eller ryska. Oavsett varifrån i världen en blivande mamma kommer ifrån finns ordet och föreställningen om vem en barnmorska är. I de flesta fall en människa som finns där för ett lotsa och leda en medmänniska genom ett av livets svåraste, mest smärtsamma men också det kraftfullaste timmar i livet. Ganska fantastiskt i vår splittrade värld där krafter försöker hitta olikheter som skiljer oss människor åt istället för att ena oss.

Mina händer har mött barn, stora och små, välmående barn och barn som behövt hjälp för att ta sina första andetag, barn som har bråttom att komma ut från mammas mage och barn som funderat mycket länge på att komma ut i världen. Mina händer har mött barn som kommer prydligt med ”kronan” först, barn som blickar vidöppet på världen, barn som bjuder stjärten eller kanske fötterna först. Mina händer har mött barn som inte lever längre och kanske är det dessa barn som för alltid lever kvar i hjärtat oavsett hur åren passerar förbi.

Den 5 maj är det barnmorskans dag och jag hoppas att ALLA barnmorskor får den uppskattning som vi förtjänar varje dag, varje natt årets alla dagar på alla de arbetsplatser där en barnmorska utför sin viktiga gärning.

Till alla er barnmorskor därute på förlossningsavdelningar, BB-avdelningar, gynekologiska avdelningar och mottagningar, ultraljud, STD-mottagningar, ungdomsmottagningar och alla andra platser - Vi är livsviktiga!

Varma hälsningar från Elisabeth Brynolf, styrelseledamot

Barnmorskedagen - You tube film

Så här stärker du ditt yrke på yrkesdagen
Du som medlem kan vara med och bidra genom att lokalt informera allmänheten och kollegor om vilka vi är och vad vi gör. Gör dagen och professionen synlig genom att ta bilder och sprid dem via sociala medier och tagga med #minyrkesdag.

Skicka gärna bilder till Facebook/PM, Vårdförbundet avdelning Västra Götaland, så publiceras bilderna i albumet #minyrkesdag2019. Skriv gärna namn på kollegor som är med på bilden samt arbetsplats.

Så här kan du engagera dig på dagen

Affisch att skriva ut där ni beskriver det bästa med yrket, fotar och delar på sociala medier#minyrkesdag

Rabatter i medlemsbutiken

För att hylla dig som barnmorska erbjuder vi dig rabatter i medlemsbutiken:

Datafodral 29 kr (ord.pris 110 kr)
Badlakan 179 kr (ord.pris 250 kr)
Ryggsäck 199 kr (ord.pris 270 kr)
Rabatterna för barnmorskedagen gäller 30 april-10 maj.
Beställ i medlemsbutiken, logga in och klicka på profilprodukter och REA.

GRATTIS!