Gå med i Prideparaden med Vårdförbundet avdelning Värmland

Den 1 september är det dags för Värmland Prideparad i Karlstad. Vårdförbundet finns på plats i paradtåget tillsammans med TCO. Gå med oss och fira Pride!

Vi samlas i museiparken klockan 12:30 och paraden börjar klockan 14.30.

Ta gärna på er vackra, färgglada kläder dagen till ära – då vi hyllar alla – oavsett vem vi älskar.
Vi tar med oss flagga, vimplar och pins.

Ingen anmälan behövs. Alla får delta i paraden, så länge ni delar värderingarna som de mänskliga rättigheterna bygger på.

Varför Pride?

Vårdförbundet vill att det bedrivs ett arbete på arbetsplatserna så att alla känner sig inkluderade i gemenskapen och så att alla får lika möjligheter till utveckling på jobbet. Om du är HBTQ-person eller ej ska inte spela någon roll för din lön, din utveckling och hur du blir bemött. Vi vill se att fler arbetsplatser jobbar medvetet för en arbetsplatskultur där alla vågar vara öppna med vem de blir kära i eller vilket kön de identifierar sig som.

Rätten att få vara den man är på jobbet är nämligen en facklig fråga. Det handlar om att du på fikarasten kan berätta om resor du gjort med din partner eller vilka uteställen du besökt på lördagskvällen. Lika viktigt är att slippa höra hur sorlet dämpas när du kommer in i ett rum eller höra av någon att det pratas om dig bakom ryggen. På en arbetsplats ska alla ha rätt att skyddas mot diskriminering och kränkande särbehandling. Det ska finnas rutiner som säkerställer det och en tydlighet från arbetsgivaren som motverkar fördomar och exkludering. Om det ändå händer får du hjälp av Vårdförbundet som kräver av att arbetsgivaren att åtgärder vidtas. Mångfald är något bra som bidrar till vårdens utveckling. Därför arbetar vi för att olikheter bland medarbetarna ska efterfrågas och ses som något bra exempelvis i en rekrytering.

Den fackliga organiseringen på arbetsplatsen är grunden för i Vårdförbundets arbete i alla frågor. Men det räcker inte. Vi vill också bidra till att normer i samhället förändras. Det är därför vi går i pridetågen. Är du medlem är du hjärtligt välkommen att gå tillsammans med oss. I annat fall kanske vi som gillar olika stöter på varandra ändå.

Vårdförbundet - oavsett vem du älskar!