Premiär för nyhetsklipp från ordförande

Ordförande Sofia Lindström gör premiär i en filmad novemberhälsning med aktuell information från avdelning Uppsala. Innehållet finns även tolkat i text.

"Hej medlem i Vårdförbundet Uppsala!

Jag heter Sofia, jag är avdelningsordförande.  Jag skulle vilja uppdatera dig lite på läget just nu. Först och främst skulle jag vilja säga att vi i styrelsen har tagit beslut om en verksamhetsplan för 2021. En plan som är pandemisäker så att vi på allra bästa sätt kan driva dina villkorsfrågor på ett bra sätt.

Den andra delen är att vi har ett skriande behov av lokalt förtroendevalda. Saknar du förtroendevald på din arbetsplats så tycker jag verkligen att du ska gå in på Vårdförbundets hemsida och se hur man väljer en förtroendevald. För utan förtroendevald så går man miste om stora påverkansmöjligheter och det är också förtroendevald, tillika skyddsombud, som driver arbetsmiljöarbetet lokalt. Och det här är ju HÖGST aktuellt! Vi vet ju alla hur arbetsbelastningen blir påverkad av pandemin, oavsett om man jobbar med covidpatienter eller inte.

Till exempel så vill jag att förtroendevalda, tillika skyddsombud, ber om prioriteringslistor nu, för det ska inte ligga på oss som individer vad som ska prioriteras att göras, utan det är faktiskt arbetsgivarens ansvar. Det här har vi stöd för i arbetsmiljölagen och i arbetsmiljöföreskrifter.

Så hörrni, gå in på vardforbundet.se/uppsala, läs mer om vad som händer lokalt. Sen kollar ni också på hur man väljer en förtroendevald. Jag vill att ni hör av er till oss i styrelsen om det skulle vara nånting. Alla våra kontaktuppgifter hittar du också på vardforbundet.se/uppsala.

Vi ses och hörs, ta hand om er!"