Aktuellt i Uppsala

• Stå upp för aborträtten 28 september!

Aborträtten har blivit ifrågasatt på senare tid, därför vill Vårdförbundet lyfta aborträttens betydelse för kvinnors hälsa. Vi är med och uppmärksammar aborträttens dag, en dag som också uppmärksammas i andra länder - den 28 september. Ta en bild, dela den i sociala medier och lägg till taggen #ståuppföraborträtten.

• 4 unga kvinnor sitter längs med varandra vid ett bord. En av dem är vänd mot kameran och lutar huvudet i handen.

Välkommen på karriärkväll för studenter termin 5 och 6

Vi tycker att du ska komma till Bangårdsgatan 4 A för att prata om din första anställning och få tips och råd inför kommande arbetsintervjuer.

• Vad händer om din fackliga tillhörighet ändras?

Barnmorskeförbundets ledning har tagit initiativ till att utreda om barnmorskor ska byta facklig tillhörighet från Vårdförbundet till SRAT eller stanna kvar i Vårdförbundet. Välkommen till träffar där du kan ställa dina frågor om detta, 3 eller 4 oktober.

• Utbildning för chefer och ledare, om hälsofrämjande arbete

Vårdförbundets avdelningar i mellansverige bjuder in medlemmar som är chefer och ledare till en kurs om hälsofrämjande arbete 22 november.

• Äldre kvinna och flicka planterar.

Få koll på din pension 12 september - för dig som är privatanställd

Vårdförbundet bjuder in dig med utbildning som sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska inom privat sektor och har tjänstepensionen ITP till ett seminarium som hjälper dig att fatta trygga och välgrundade beslut kring din pension.

• En kvinna ligger på marken, iförd en röd t-shirt och med en rödrandig hatt för ansiktet. Solen lyser delvis på kvinnan.

Lär dig mer om din pension - för dig inom kommun eller region

Vårdförbundet bjuder in dig till ett seminarium 12 september som hjälper dig att fatta trygga och välgrundade beslut kring din pension. Aktiviteten är fulltecknad, du kan anmäla dig som reserv.

• Tågperrong med tågresenärer och konduktör. Tågsetet har gamla vagnar i trä. i bakgrunden gröna träd.

Familjeutflykt med Lennakatten!

Du som är medlem ta med din närmaste familj på en tågutflykt med Lennakatten 25 augusti. Aktiviteten är fulltecknad men du kan anmäla dig som reserv.

• En ljushårig ambulanssjuksköterska mäter pulsen på en patient. Patienten ligger på en bår inne i en ambulans.

Temautbildning om arbetsmiljö 18 september

Alla förtroendevalda i länet är välkomna på utbildningsdag 18 september. Din uppgift som skyddsombud är att företräda dina kollegor i arbetsmiljöfrågor och se till att arbetsgivaren uppfyller sitt ansvar enligt arbetsmiljölagstiftningen.

• Årets stipendiater 2018

I lördags i samband med examenshögtiden för röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor var Vårdförbundet på plats i den pampiga universitetsaulan för att dela ut årets stipendier.

• En gestikulerande barnmorska på Skansen

Barnmorskan på Skansen + Allsång

Bli en av de 100 medlemmar som går in kostnadsfritt på Skansen inkl VIP-Allsång! Vårdförbundet bjuder tillsammans med Skansen på inträde och en guidad tur genom rollspelet ”Barnmorskan på Skansen” samt en VIP-sittning på genrepet av Allsång på Skansen. Datum: 3/7 samt 10/7. Gäller för 50 personer per datum.