Aktuellt i Uppsala

• Människor värmer upp innan ett motionslopp. I framkant på bilden syns flera parkerade cyklar.

Seniorklubbens vårprogram 2017

Vi hälsar såväl gamla som nya medlemmar välkomna. Seniorklubben är till för dig som är medlem i Vårdförbundet och är pensionär eller blir pensionär under våren 2017. Vi träffas ungefär 1 gång per månad.

• En grupp kvinnor står tillsammans, flera av dem har färgglada tunikor.

Är du där du vill vara?

Du som är medlem och chef/ledare är välkommen till ett inspirerande och underhållande seminarium som ger dig en mix av teori, verktyg för utveckling samt diskussioner och egen reflektion.

• Bild på 3 barnmorskor på Kullbergska sjukhuset. Två barnmorskor tittar in i bild medans den tredje är vänd bort från kameran.

Temautbildning Lön och karriär

Du som är förtroendevald på din arbetsplats är välkommen till 2017 års första temautbildning 2 februari.

• Vem gör vad? Styrelseledamöternas ansvarsområden

Alla ledamöter i styrelsen har mer eller mindre facklig tid, tid som man är tjänstledig från sitt vanliga arbete. Den tiden används bland annat till följande ansvarsområden. Att ha ett ansvarsområde innebär att man har kontakt med de förtroendevalda inom området, samt givetvis med de medlemmar som hör av sig.

• Vad Vårdförbundet yrkar på inför löneöversyn 2017

Inför löneöversyn 2017 lämnar Vårdförbundet in yrkanden till länets kommuner och till landstinget. Yrkandet beskriver vad Vårdförbundet tycker är viktigt i kommande löneöversyn, både när det gäller tillvägagångssätt och prioriteringar.

• Vi tipsar om publikation inom kirurgisk vård

Vårdförbundet vill uppmärksamma våra medlemmar som forskar och utvecklar vården och våra yrken. Därför vill vi tipsa om artikeln "Obstacles and opportunities for achieving good care on the surgical ward: nurse and surgeon perspective" som en medlem är medförfattare till.

• Sittande sjuksköterska med block och penna i händerna.

Respons på förslag från årsmötesdeltagarna

Under årsmötet i september 2016 fick medlemmarna lämna synpunkter och medskick på verksamhetsplaneringen inför 2017. Under varje delmål, beslutat av kongressen, kunde medlemmarna skriva in sina tankar som de skickade med till styrelsens planering inför verksamhetsåret 2017.

• Extra årsmöte för val till valberedningen har avslutats

Årsmötet för fyllnadsval till valberedningen har avslutats. Omröstningen har stängts vid midnatt natten till måndag 5 december.

• Tre kvinnor sitter vända mot varandra och samtalar. I bakgrunden står flera personer.

Utbildningar 2017 för dig som ny förtroendevald!

Nu kan du som är ny förtroendevald anmäla dig till introduktionsdag och grundutbildning för 2017.

• Familj på utflykt i skogen. De promenerar längs en stig. Mamman har en blå ryggsäck på ryggen.

Äntligen! Få koll på pensionen 11 januari

Vårdförbundet bjuder in dig med utbildning som sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska inom privat sektor och har tjänstepensionen ITP till ett seminarium som hjälper dig att fatta trygga och välgrundade beslut kring din pension.