Kära medlem

Vi är i en situation som vi aldrig tidigare befunnit oss i. Arbetsläget för oss som arbetar i vården förändras dag för dag, timme för timme. Från våra arbetsgivare får vi hela tiden påstötningar om behov av förändringar i verksamheten.

Vårdförbundets förtroendevalda i Stockholm har täta och ofta återkommande kontakter och förhandlar med arbetsgivarna på våra sjukhus och i regionen. Nu behöver vi hålla ihop och stötta varandra. Prata ihop er på arbetsplatsen tillsammans med er förtroendevalda hur arbetssituationen ser ut just hos er. När Vårdförbundet får kännedom om händelser lyfter vi frågan i de forum de hör hemma, för att påverka och göra det absolut bästa i denna situation.

Många medlemmar är oroliga över tillgången på skyddsutrustning. Längre ner i nyhetsbrevet finns råd om hur ni på arbetsplatsen kan agera när brist på skyddsutrustning eller andra brister i arbetsmiljön uppstår.

Har ni inte en förtroendevald på din arbetsplats är det läge att välja någon nu. Läs här hur det går till att välja förtroendevald/skyddsombud.

Gunilla George

Ordförande Vårdförbundet avd. Stockholm

Vägledning gällande riskbedömningar och brist på skyddsutrustning

Vårdförbundet får in rapporter från medlemmar som vittnar om att det saknas eller är brist på skyddsutrustning för personal som arbetar i miljöer och med personer som är drabbade av covid-19.

Vägledning gällande riskbedömningar och brist på skyddsutrustning
Vanliga frågor och svar om coronaviruset i ditt arbete

Vi har alla många frågor om den rådande situationen kring coronaviruset covid-19. Inte minst ni som möter patienter och arbetar i vårdmiljön. Vi har samlat så många frågor och svar vi kan för att hjälpa er i er arbetssituation. Frågorna fylls på och uppdateras kontinuerligt.

Coronaviruset och ditt arbete
Prata gärna med en förtroendevald nära dig

Närmast dig på din arbetsplats finns förtroendevalda som företräder Vårdförbundet på arbetsplatsen. De är också skyddsombud. Har du frågor kan du alltid kontakta den som är förtroendevald på din arbetsplats.

Om förtroendevald på arbetsplats
Vårdförbundet Direkt svarar på dina frågor

Har du frågor om din arbetssituation eller om coronaviruset gällande ditt arbete. Ring oss eller skicka din fråga i vårt webbformulär. Vi håller öppet som vanligt och svarar på dina frågor vardagar 08.00-18.00.

Kontakta Vårdförbundet Direkt

Vårdförbundet Direkt