Konsten att maskera övertid

I vår bransch förekommer många timmar på övertid, tid som ligger utanför den tid som normalt är den tid vi är schemalagda att arbeta. Tid utöver den anställningsgrad som jag som medarbetare på min arbetsplats är anställd att genomföra.

Att vi jobbar övertid är väl inte så farligt, eller? I Sverige har vi en arbetstidslag som reglerar hur mycket arbetstid som vi är skyldiga att genomföra. Arbetstiden regleras också av det kollektivavtal som ligger i vår enskilda anställning. Finns inget kollektivavtal skall du själv komma överens med din arbetsgivare om vilka förutsättningar som gäller för just din anställning.

Arbetstidslagen är en så kallad skyddslag
Barnmorskor, barnmorskor, barnmorskor!

Det har varit mycket väsen omkring barnmorskor den senaste tiden. Vi är för få, eller vi är tillräckligt många men inte där vi borde. Vi har för låg lön men har mer än andra. Vi är inte så många men vi skriker alltid högst. Vi har unik kunskap men ersätts ändå av andra.

Och jag tror att det är just så komplext att vara barnmorska
Så här jobbar vi i valberedningen

Vi valdes på årsmötet 2017 och har träffats kontinuerligt sedan dess. I början planerade vi för hur vi ville jobba under den kommande perioden. Några har varit valberedare tidigare och har förmedlat erfarenheter till dem som är nya.

Valberedningens uppdrag finns tydligt beskrivet i Vårdförbundets stadga
Nominera till avdelning Stockholms styrelse

Hösten 2019 ska det genomföras ett extra årsmöte med fyllnadsval till avdelningsstyrelse genom webbomröstning. Du har nu möjlighet att nominera dig själv eller någon annan till uppdraget.

Välkommen med din nominering!
Tävling

Vad innebär meddelarfrihet?

Var med och tävla!
Utbildning i mångfald

Vill ni börja arbeta aktivt med likabehandlings- och mångfaldsfrågor på er arbetsplats men vet inte riktigt hur ni ska komma igång? Då kan materialet Öppna arbetsplatsen vara något för er.

Följ förhandlingarna i Avtalsbloggen

De centrala förhandlingarna med SKL och Sobona är i full gång. Vi har hittills pratat mycket om Vårdförbundets fyra yrkanden och varför de är avgörande både för våra medlemmar och för bemanningssituationen i vården.

Följ förhandlingarna i Avtalsbloggen
20 procent rabatt på träning på Actic

Som medlem i Vårdförbundet får du 20 procent rabatt när du tecknar ett 12 månaders autogiromedlemskap.

20 procent rabatt på träning på Actic
Medlemsaktiviteter

Läs mer om alla spännande aktiviteter och anmäl dig redan nu! Du kan välja mellan kompetenshöjande föreläsningar eller att träffa kollegor under mer lättsamma former.

Kika efter om det finns något som passar dig!
Fika Fairtrade med Vårdförbundet 9-12 maj!

Var med och fika för en bättre värld! Fika med dina arbetskamrater och förtroendevalda och sätt fokus på Fairtrade-märkta produkter.

Fika Fairtrade med Vårdförbundet 9-12 maj!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga