Nyhetsbrev avdelning Stockholm

• En annan vård är möjlig – starka ord som berör

I söndags, den 3:e september var det slut på rean. Vårdpersonal och intresseorganisationer samlades på Sergels torg för att visa att det räcker nu, samt ge förslag på hur vården kan förändras, att ”En annan vård är möjlig”.

• Årsmöte i höst, dags för valberedningen att börja arbeta?

Nja, riktigt så har vi inte jobbat. Vi i valberedningen valdes på årsmötet 2014 och har träffats kontinuerligt sedan dess. I början planerade vi för hur vi ville jobba under den kommande perioden.

• Väljer du att aktivt påverka eller passivt stå vid sidan av?

Hela vårt liv gör vi val, en del väl avvägda och väl begrundade, andra kanske mera spontana och inte fullt så genomtänkta. Val behöver vi alla göra, kanske till och med varje dag.

• Sommarkris – vad kan du och jag göra nu?

Så var det dags igen, ja sommaren kommer åter igen som den gör varje år. Sommaren är något som många av oss ser fram emot, men också en tid som skapar mycket oro, funderingar och farhågor.

• Grattis Stockholm – här finns stolthet, glädje och kompetens

Vid fyra tillfällen under året firas våra internationella professionsdagar. I april firar vi biomedicinska analytiker, i maj barnmorskor och sjuksköterskor och i november avslutar vi med röntgensjuksköterskor.

• Jag är barnmorska. Känn på det!

I dryga 15 år har jag kunnat säga det; jag är barnmorska. Det känns fortfarande speciellt och ofta väcker det också något speciellt hos den jag säger det till. De flesta människor har någon uppfattning om eller relation till en barnmorska.

• Vikten av att få arbeta med det en brinner för

Jag heter Anette Lind, är 48 år, tvåbarnsmamma, sambo och bor i radhus. Alltså ganska ”vanlig” enligt statistiken. Förutom denna vanlighet är jag även sjuksköterska. 1992 tog jag min sjuksköterskeexamen på Röda Korsets sjuksköterskeskola, året då skolan firade 125 år, och många i min klass var uppklädda med Röda Korsets högtidsdräkt, så även jag.

• En hyllning till professionen!

Den 15 april är det internationella Biomedicinska analytikerdagen. Vi är tre legitimerade biomedicinska analytiker med olika erfarenheter som vill dela med oss av dessa under några dagar och också beskriva den viktiga roll en biomedicinsk analytiker har inom vården.

• När får vi chansen att utvecklas?

I tider när många lever med hög stress, får prioritera bort viktiga saker och känner total trötthet när de ska gå hem från jobbet så kan man verkligen fundera på hur vi kan skapa förutsättningar för utveckling, förbättring och förändring!

• SLLs innovationspris Gyllene äpplet

Varje år delar Stockholms läns landsting (SLL) ut priset Gyllene äpplet till personer och grupper som utvecklar vården inom sin verksamhet.