Nyhetsbrev avdelning Stockholm

• Sommarsituationen och ett nytt lokalt löneavtal

Sommaren närmar sig sitt slut och som vanligt har det förekommit många reportage om hur belastad den varit. Jag är ledsen att säga detta men det har snart blivit ”vardagsmat” för var och en som inte finns som anställd i vården eller själv haft behov av att få hjälp av vården.

• Vad är väl ett årsmöte på Norra Latin…?

Det kunde ju vara alldeles urtrist… och tråkigt… och urtrist… och alldeles alldeles underbart!

• En förtroendevalds funderingar och tankar om lönesamtal

Jag lärde mig en gång av en klok kvinna på Vårdförbundet att det är viktigt att se lönesamtalet som en affärsuppgörelse där jag säljer min kunskap och kompetens och min arbetsgivare erbjuder mig en lön för det. Jag har numera alltid detta med mig i bakhuvudet när jag går in på ett lönesamtal med min chef.

• Konsten att maskera övertid

I vår bransch förekommer många timmar på övertid, tid som ligger utanför den tid som normalt är den tid vi är schemalagda att arbeta. Tid utöver den anställningsgrad som jag som medarbetare på min arbetsplats är anställd att genomföra.

• Barnmorskor, barnmorskor, barnmorskor!

Det har varit mycket väsen omkring barnmorskor den senaste tiden. Vi är för få, eller vi är tillräckligt många men inte där vi borde. Vi har för låg lön men har mer än andra. Vi är inte så många men vi skriker alltid högst. Vi har unik kunskap men ersätts ändå av andra.

• Så här jobbar vi i valberedningen

Vi valdes på årsmötet 2017 och har träffats kontinuerligt sedan dess. I början planerade vi för hur vi ville jobba under den kommande perioden. Några har varit valberedare tidigare och har förmedlat erfarenheter till dem som är nya.

• Att vara många och att vara aktiv!

Som facklig organisation tjatar vi ganska ofta om att det är viktigt att vara många. Varför är det egentligen så viktigt?

• Biomedicinska analytiker - detektiver inom vården

Biomedicinsk analytikeryrket är en av 21 reglerade yrken som kräver en yrkesexamen och som har en central och ansvarsfull roll inom hälso- och sjukvården.

• Skolsköterska - möjligheternas jobb!

Ett fantastiskt roligt och spännande uppdrag med många svåra och roliga utmaningar.

• Feelgoodafton på Rival den 7 maj!

Den 7 maj slår Norstedts upp portarna till en stjärnspäckad afton med bästsäljande författarfenomenen Marian Keyes och Jenny Colgan, och en rad andra svenska och utländska feelgoodförfattare!