Nej till kollektivavtal

Vårdförbundet har sagt nej till att teckna kollektivavtal om bemanning vid Covid-IVA på PMI, Karolinska Universitetssjukhuset. Arbetsgivaren kan inte säkra återhämtning, vila och en skälig arbetsmiljö. Nu behöver regionen ta ett fast grepp om situationen och ta sitt ansvar.

Anledningen till det är att arbetsgivaren inte kunde säkra återhämtning, vila och arbetsmiljö på ett tillräckligt trovärdigt sätt.

Vårdförbundets medlemmar har dragit ett extra tungt lass för att säkra sjukvården för medborgarna i Region Stockholm under våren och sommaren. Under hösten skulle vårdskulden betas av och nu stiger antalet smittade med oroväckande hastighet.

Hälso-och sjukvårdsdirektören beskriver hur vi tappat greppet och att läget är mycket oroande. Regionen stoppar hemtest för personer med symptom på covid-19 eftersom Karolinska Universitetslaboratoriet har 16 000 prover som väntar på att analyseras.

I det här läget duger det inte med lokala lösningar på delar av ett av regionens sjukhus. Nu behöver regionen ta ett fast grepp om situationen och ta det helhetsansvar som behövs för att fördela resurser och säkerställa en jämlik och god arbetsmiljö, oavsett vilket sjukhus en arbetar på. Att få så många som möjligt att orka så länge som möjligt är avgörande för att säkra medborgarnas vård, nu och framåt.

Var rädd om dig - DU är viktig!