Senaste nytt från avdelning Skåne

Julen närmar sig och här kommer sista nyhetsbrevet för året med senaste nytt från avdelning Skåne.

Mål 2020

Under hösten har vi arbetat fram mål och aktiviteter för nästa år. Aktiviteterna presenteras löpande i nyhetsbrev, på hemsidan och via sociala medier. De mål som är satta för nästa år är både kvantitativa och kvalitativa. Självklart är kvalité viktigast, men för att kunna uppnå hög kvalité krävs det att vi är många medlemmar och förtroendevalda. Om du vill veta mer kring våra mål, vårt arbete för att uppnå dessa eller vill komma med någon input är du hjärtligt välkommen att höra av dig via info.skane@vardforbundet.se

Våra mål:

Kunniga och engagerade förtroendevalda/skyddsombud

• Alla ska ha gått grundutbildning inom sitt första år
  • Fler ska deltaga på Skyddsombudens dag och Skyddsombudsträffar
  • Huvudskyddsombuden ska aktivt stödja förtroendevalda lokalt
  • Fördjupningsutbildning ska tas fram och starta under året

Synligheten ska öka

• Antalet följare på sociala medier ska öka
  • Fler ska öppna och läsa våra nyhetsbrev (dessa brev)
  • Antalet deltagare på årsmötet ska öka

Större inflytande i privat verksamhet

• Fler förtroendevalda
  • Öka anslutningsgraden
  • Dialog ska föras med arbetsgivare kring beredskap

”Alla” ska driva en gemensam fråga gentemot arbetsgivaren på t.ex APT/samverkan/MBL.Handledning utifrån profession (tex omvårdnadshandledning).

Vi ska ”tuffa till oss”.

Våra rekryteringsmål finner du nedan. Här pratar vi om antalet nya medlemmar som ska värvas under året. Du som befintlig medlem är lika viktig. Det är du som är bäst på att värva medlemmar genom att du berättar för kolleger som ännu inte är medlemmar varför du är medlem.

Chefer   25 stycken
Barnmorskor  25 stycken
Biomedicinska analytiker 60 stycken
Röntgensjuksköterskor 40 stycken
Sjuksköterskor 450 stycken
Akutmottagningarna (anslutningsgrad) 60 %
Operation/anestesi (anslutningsgrad) 65 %
Malmö stad 20 stycken
Förtroendevalda (nya) 100 stycken
Studenter (anslutningsgrad) 70 %

Löneavtal för kommun, landsting/region och Sobona, HÖK -19

Fler kommuner har blivit färdiga med årets lönerevision och det spretar rejält. Klippans kommun ligger fortfarande i topp med sina 5,86 % och bottenplatsen innehas nu av Vellinge kommun med 1,91 %. När alla är klara kommer hela listan att presenteras.

På grund av tekniskt strul kommer vi inte att få det samlade resultatet för Regionen förrän den 17 januari.

Den 3 december skickades det ut en enkät från nationella kansliet med frågor gällande lön och löneprocessen. Hoppas du har svarat på den.

Intresseanmälan till våra team

Om du är förtroendevald och skyddsombud inom Region Skåne ska du hålla ögonen lite extra öppna. Inom kort kommer det finns möjlighet att lämna in en intresseanmälan för att bli en del av våra team. Ett spännande och utvecklande uppdrag för dig med engagemang och driv och som vill vara med och göra skillnad på ett större plan.

Årets julklapp

I år har vi valt att skänka 5000 kronor till välgörande ändamål. Du som medlem har haft möjlighet att via Facebook vara med och välja om det ska bli till Girl Child Education Fund eller till vaccinpaket via Unicef.

Totalt deltog 45 stycken i omröstningen och med knapp marginal vann Girl Child Education Fund. Girl Child Education Fund som är en fond som arbetar för att afrikanska föräldralösa flickor ska få en skolutbildning. De flesta av dessa flickor är föräldralösa på grund av HIV/AIDS, och fonden stöder flickor vars förälder/föräldrar arbetat som sjuksköterskor. Projektet drivs av International Council of Nurses och Florence Nightingale Foundation. Mer information finns via länken Girl Child Education Fund

Vi börjar nu trappa ner för lite ledigheter under jul och nyår. Vi har förmånen att vara lediga alla röda dagar i motsats till många medlemmar som ser till att vården fungerar årets alla dagar och alla tider. Om du behöver stöd under de ”vanliga” vardagarna under vecka 52 och 1 finns Vårdförbundet Direkt öppet som vanligt 8-18 på 0771-420 420 och i Skåne finns det förtroendevalda på plats.

Hoppas att du får möjlighet att njuta på något sätt någon dag under helgerna tillsammans med de du håller av.

God jul och gott nytt år!

önskar

Vårdförbundet Skåne

Du får gärna skriva ut detta brev och sätta upp på arbetsplatsen. Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be hen att uppdatera sina uppgifter och lämna sin privata mailadress via länken Dina medlemsuppgifter

Följ oss på Facebook

Tips på julklappar

Behöver du julklappstips nu när julen snart står inför dörren. Som medlem har du många bra förmåner och rabatter som du kan ta del av. Här kan du hitta dem.

Ta mig till tipsen!

Vårdförbundet Direkt